مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌ گرافیک و جلوه‌ های ویژه > آموزش سینما فوردی > آموزش مدلسازی یک گرگ با استایل Low Poly در سینما فوردی – بخش ۱
آموزش سه بعدی آموزش سینما فوردی

آموزش مدلسازی یک گرگ با استایل Low Poly در سینما فوردی – بخش ۱

آموزش مدلسازی یک گرگ با استایل Low Poly در سینما فوردی - بخش 1

آموزش مدلسازی یک گرگ با استایل Low Poly در سینما فوردی – بخش ۱

سطح آموزش: مبتدی

این آموزش را قدم به قدم دنبال کنید تا یک مدل گرگ با استایل Low Poly بسازید و از آن در بازی‌های ویدیویی، طراحی گرافیک و پروژه‌های تصویرسازی استفاده کنید و در عین حال نرم افزار Cinema 4D را هم یاد بگیرید.

مدلسازی سه بعدی پایه، وارد کردن تصویر مرجع، اضافه کردن نور به صحنه و تکنیک‌های پایه رندرینگ برخی از مهارت‌هایی هستند که در این آموزش یاد میگیرید.

در این بخش اول از آموزش دو قسمتی، به شما نشان میدهم:
چطور تصاویر مرجع را وارد کنید
چطور شرایط انجام کار مدلسازی را مهیا کنید
چطور بدن گرگ را مدل کنید
چطور سر گرگ را مدل کنید

۱. چطور تصاویر مرجع را وارد کنید

مرحله ۱

برنامه Cinema 4D را باز کنید. و از دکمه میانی موس استفاده کنید تا در هر جایی از پنجره Viewport کلیک کنید. این کار همه نماها را نمایش میدهد. حالا روی نمای Right کلیک میانی موس را بزنید تا نمای راست را انتخاب کنید.

مرحله ۲

در بخش Attributes ، به منوی Mode بروید و View Settings را انتخاب کنید.

مرحله ۳

در پنجره نمای دید راست (Right)، دکمه Back را بزنید و روی دکمه کنار Image کلیک کنید.

مرحله ۴

تصویر مرجع را از مرورگر فایل سیستم انتخاب کنید و آنرا باز کنید. در این آموزش ما از پروفایل یک سمت گرگ استفاده میکنیم تا در انجام این کار به ما کمک کند.

۲. چطور شرایط انجام کار مدلسازی را مهیا کنید

مرحله ۱

با وارد کردن مقدار درصد یا استفاده از نوار کنار پارامتر transparency مقدار شفافیت تصویر مرجع را افزایش دهید. برای این آموزش مقدار را روی ۷۰ درصد تنظیم میکنیم.

مرحله ۲

برای ساخت مدل گرگ، لازم است یک آبجکت Loft ایجاد کنید. روی دسته آبجکت Subdivision Surface کلیک کنید و آبجکت Loft را انتخاب کنید.

مرحله ۳

تگ Phong را از آبجکت Loft حذف کنید. این عمل کارکرد هموار کردن مدل را غیرفعال میکند و به این صورت مطمئن هستیم که ظاهر Low Poly بدست خواهیم آورد.

مرحله ۴

در دسته آبجکت Pen ، آبجکت n-Side (چند وجهی) را انتخاب کنید. این کار پولی‌گان‌هایی ایجاد میکند که از آنها برای ایجاد مدل Low Poly گرگ استفاده خواهیم کرد.

مرحله ۵

چندوجهی n-Side را زیر آبجکت Loft ببرید. این کار آپشنی را فعال میکند که پولی گان را ویرایش کنید.

مرحله ۶

از ابزار Move استفاده کنید تا آبجکت n-Side را طوری قرار دهید که همراستا با سمت چپ گرگ در تصویر مرجع باشد.

۳. چطور بدن گرگ را مدل کنیم

مرحله ۱

در پنل Object Manager مطمئن شوید که آبجکت n-Side انتخاب شده است.

مرحله ۲

از ابزار Move استفاده کنید و کلید Control را روی صفحه کلید نگه دارید و کلیک را روی فلش ببرید. نشانگر موس باید به شکلی تغییر کند که حاکی از این باشد که میتوان پولی گان ها را تکثیر کرد. در اینجا خیلی ساده کلیک کنید و بکشید تا برای گرگ پولی گان ایجاد کنید.

مرحله ۳

از ابزار Scale استفاده کنید تا اسکیل شکل پولی گان را کم یا زیاد کنید تا همینطور که به نقاط بخصوصی از بدن گرگ میرسد با تصویر مرجع مطابقت داشته باشد. برای مثال، اسکیل پولی گان را تا حدی کم کنید تا به ابتدای ران برسید همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

مرحله ۴

از ابزار Rotate استفاده کنید و جهت پولی گان را تغییر بدهید تا شکل بدن گرگ را مطابق با تصویر مرجع دنبال کند.

مرحله ۵

به استفاده از ترکیبی از ابزار Move و Rotate و Scale ادامه دهید تا اینکه کل بدن گرگ را پوشش دهید.

مرحله ۶

با استفاده از دکمه میانی موس و انتخاب نمای دید Perspective به این حالت نمایش برگردید.

مرحله ۷

مطمئن شوید که ابجکت Loft انتخاب شده است. این کار آپشن‌های جدید را در گوشه سمت راست پایین صفحه فعال خواهد کرد.

مرحله ۸

تیک گزینه Linear Interpolation را بزنید. حالا سه پارامتر Mesh Subdivision U و Mesh Subdivision V و Isoparm Subdivision U را تنظیم کنید تا ظاهر با استایل Low Poly را مطابق دلخواه خود ایجاد کنید.

مرحله ۹

مراحل بالا را تکرار کنید تا بخش‌های دیگر بدن مثل دم گرگ را بسازید.

۴. چطور سر گرگ را مدل کنیم

مرحله ۱

مراحل بالا را تکرار کنید و با ترکیبی از ابزار Move و Rotate و Scale سر گرگ را بسازید.

مرحله ۲

با رفتن به منوی Cube و انتخاب Pyramid یک هرم ایجاد کنید. از این استفاده میکنیم تا گوش گرگ را ایجاد کنیم.

مرحله ۳

از ابزار Scale استفاده کنید تا اسکیل هرم را تا اندازه‌ای کاهش دهید که برای گوش گرگ مناسب باشد.

مرحله ۴

از ابزار Move و Rotation استفاده کنید تا هرم را بالای سر گرگ قرار دهید.

مرحله ۵

به نمای دید پرسپکتیو برگردید (با استفاده از دکمه میانی موس) و هرم را به بخش صحیح سر گرگ ببرید. میتوانید از ابزار Move و Rotation استفاده کنید تا این کار را انجام دهید. مطمئن شوید که پای هرم داخل سر گرگ قرار میگیرد.

مرحله ۶

وقتی از موقعیت گوش راضی شدید، روی دکمه Make Editable در گوشه سمت چپ بالای پنجره نمایش کلیک کنید (مطمئن شوید که هرم انتخاب شده)

مرحله ۷

روی دکمه Points کلیک کنید این کار به شما اجازه میدهد تا نقاطی که از آبجکت انتخاب کردید (در این حالت، هرم) را ویرایش و جابجا کنید.

مرحله ۸

نقطه بالایی هرم را انتخاب کنید و از ابزار Move استفاده کنید تا ارتفاع گوش را زیاد کنید.

مرحله ۹

روی دکمه Polygons کلیک کنید. این کار شما را قادر میسازد تا پولی‌گان‌های آبجکتی که انتخاب کردید (در این حالت، هرم) را ویرایش و جابجا کنید.

مرحله ۱۰

از ابزار Move استفاده کنید و وجه جلو را عقب ببرید تا گوش باریکتر شود. همینطور میتوانید از ابزار Rotation استفاده کنید تا شکل گوش را بچرخانید و تغییر دهید. وقتی که ویرایش گوشی که ساختید را تمام کردید، حالت ویرایش Model را دوباره انتخاب کنید. (قرار گرفته در پایین Make Editable)

مرحله ۱۱

مطمئن شوید که هرم انتخاب شده. در بالای صفحه نمایش، نشانگر را روی دکمه Array ببرید و کلیک کنید و نگه دارید تا یک منو باز شود. دکمه Symmetry را انتخاب کنید. سپس آبجکت هرم (Pyramid) را در Symmetry قرار دهید.

مرحله ۱۲

از ابزار Move استفاده کنید تا مطمئن شوید که گوش‌ها در محل درستی ظاهر میشوند.

بزودی…

در بخش دوم آموزش، به شما نشان خواهیم داد که چطور:
گردن گرگ را مدل کنید
پاهای گرگ را مدل کنید
پنجه‌ی گرگ را مدل کنید
چطور طراحی را برای رندر آماده کنید
چطور یک زمینه بک گراند ایجاد کنید
چطور نورپردازی کنید و صحنه را رندر کنید