مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌ گرافیک و جلوه‌ های ویژه > آموزش مایا > درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۸
آموزش مایا انیمیشن

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۸

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا - بخش 8

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۸

سطح آموزش: متوسط

۱. سیستم شکستن Bullet Shatter

مرحله ۱

برنامه مایا را باز کنید. یک باکس و یک سطح زمین همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده بسازید.

مرحله ۲

یک کره بسازید و موقعیت آنرا طوری انیمیشن کنید که از بین تکه‌های باکس عبور کند.

مرحله ۳

در حالیکه باکس انتخاب شده، در منوی Edit و در Delete by Type ، گزینه‌ی History را انتخاب کنید. بطور جایگزین میتوانید کلیدهای Alt و Shift و D را بزنید تا تاریخچه History را پاک کنید.

مرحله ۴

در حالیکه باکس انتخاب شده، به منوی Effects بروید و Shatter را با کلیک روی باکس کنارش تیک بزنید تا انتخاب شود.

مرحله ۵

این کار پنجره تنظیمات افکت (Create Shatter Effect Options) را باز میکند. در بخش Solid Shatter، مقدار Shards (خرده‌ریزها) را روی مقدار پیش فرض ۳۳ حفظ کنید.
اگر میخواهید تعداد بیشتری از تکه های شکسته را داشته باشید، میتوانید تعداد Shards را افزایش دهید. روی دکمه Apply کلیک کنید.

مرحله ۶

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده، میبینید که باکس به چند تکه شکسته تصادفی تقسیم شده است.

مرحله ۷

در حالیکه بخش‌های شکسته باکس انتخاب شده‌اند، به منوی Bullet بروید و Rigid Set را انتخاب کنید.

مرحله ۸

در حالیکه گوی کروی و سطح زمین انتخاب شده، به منوی Bullet بروید و Passive Rigid Body را انتخاب کنید.

مرحله ۹

Outliner را باز کنید ، در حالیکه bulletSolver1 انتخاب شده، به ویرایشگر پارامتر Attribute Editor بروید و روی بخش solidShatter1SetInitialState کلیک کنید. انتخاب Glue Shapes را انتخاب کنید. Collision Set Type را روی hull تنظیم کنید و مقدار Collision Shape Margin را به ۰ تغییر دهید.

مرحله ۱۰

دکمه Play را بزنید و میتوانید شبیه سازی تکه های شکسته آبجکت باکس را ببینید.

۲. نصب اسکریپت Rock Shatter برای شکستن سنگ

مرحله ۱

همینطور میتوانید آبجکت‌ها را با یک اسکریپت مفید به اسم Rock Shatter بشکنید. یک اسکریپت بسیار کارآمد که استفاده از آن آسان است و میتوانید در چند ثانیه آبجکت‌ها را بشکنید.

مرحله ۲

میتوانید اسکریپت Rock Shatter را در وبسایت مغزابزار تهیه کنید. بعد از خرید اسکریپت، میتوانید آنرا دانلود کنید.

مرحله ۳

فولدر اسکریپت را باز کنید و فایل readme را بخوانید تا اسکریپت را نصب کنید.

مرحله ۴

برنامه مایا را باز کنید. به منوی Window بروید و در General Editors ، گزینه Script Editor را بزنید.

مرحله ۵

در پنجره Script Editor ، روی بخش Clear All کلیک کنید تا هر ورودی قبلی اسکریپت را در ویرایشگر متنی پاک کنید.

مرحله ۶

به منوی File بروید و Load Script را بزنید. بطور جایگزین میتوانید کلیدهای Ctrl و O را فشار دهید.

مرحله ۷

به فولدری بروید که اسکریپت را در آن ذخیره کردید. فایل ktRockShatter.mel را انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید.

مرحله ۸

اسکریپت در ویرایشگر اسکریپت لود میشود. حالا وقت آن رسیده اسکریپت را در Shelf (محل قابل دسترس برنامه برای لود اسکریپت) ذخیره کنیم.
به منوی File بروید و گزینه Save Script to Shelf را انتخاب کنید.

مرحله ۹

یک پنجره کوچک باز میشود. نام را Rock Shatter وارد کنید و روی OK کلیک کنید.

مرحله ۱۰

حالا میتوانید اسکریپت Rock را داخل بخش Custom در shelf ببینید.

۳. شکستن آبجکت

مرحله ۱

یک باکس در پنجره نمایش perspective ایجاد کنید. در حالیکه باکس انتخاب شده، به منوی قفسه ای Custom بروید و روی آیکون Rock Shatter کلیک کنید.

مرحله ۲

اینکار پنجره اسکریپت Rock Shatter را باز میکند. میتوانید تعداد تکه‌های شکسته را با وارد کردن مقدار دلخواه در بخش Parts تغییر دهید.
مقدار Offset را به ۰.۰۰۵ کاهش دهید تا انحراف فاصله تکه های شکسته را به حداقل برسانید. انتخاب Smoothed Parts را غیرفعال کنید و روی Apply کلیک کنید.

مرحله ۳

در چند ثانیه، باکس دارای چندین شکست بصورت تصادفی میشود. این‌ها تکه های جدای شکسته باکس هستند.

مرحله ۴

میتوانید تکه‌ها را در پنجره Outliner ببینید.

مرحله ۵

یک سطح زمین بسازید. یک کره ایجاد کنید و موقعیت آنرا طوری انیمیشن کنید که از میان تکه‌های باکس عبور کند.

مرحله ۶

در حالیکه همه تکه ها انتخاب شده اند، به منوی Soft/Rigid Bodies بروید و Create Active Rigid Body را انتخاب کنید.

مرحله ۷

در حالیکه گوی کروی و سطح زمین انتخاب شده اند، به منوی Soft/ Rigid Bodies بروید و گزینه Create Passive Rigid Body را انتخاب کنید.

مرحله ۸

در حالیکه همه تکه ها انتخاب شده اند، به منوی Fields بروید و Gravity را انتخاب کنید تا گرانش را در صحنه اعمال کنید.

مرحله ۹

روی دکمه Play کلیک کنید و میتوانید شبیه سازی تکه های شکسته را ببینید.

۴. ایجاد شکاف

مرحله ۱

میتوانید از این اسکریپت استفاده کنید تا دیوارها و سطوح ترک خورده بسازید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده، یک آبجکت دیوار مرزی boundary wall در مایا ایجاد کنید.

مرحله ۲

اسکریپت Rock Shatter را به آبجکت انتخاب شده اعمال کنید. مقدار Parts را روی ۶۰ حفظ کنید و انتخاب Smoothed Parts را فعال کنید. روی Apply کلیک کنید.

مرحله ۳

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده، دیوار مرزی به چند بخش هموار بصورت تصادفی شکسته میشود.
در صورتی که بخش های شکسته بیشتری میخواهید، میتوانید هر یک را انتخاب کنید و به بخش های شکسته کوچکتری آنها را تقسیم کنید. یک بخش شکسته را انتخاب کنید و اسکریپت را به آن اعمال کنید. این بار مقدار قطعات Parts را روی ۱۲ قرار دهید و Apply را بزنید.

مرحله ۴

میبینید که دیوار به چندین قطعه کوچکتر شکسته میشود.

مرحله ۵

همین رویه را با دیگر قطعات دنبال کنید تا دیوار مرزی با جزییات بیشتر و ترک خوردگی مشخص داشته باشید.

جمع بندی

میتوانید از هر روشی برای شکستن آبجکت‌ها استفاده کنید. هر روش مزایا و معایب خودش را دارد. حتما تلاش خود را بکنید و آنچه که ساختید را به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را مطرح کنید