مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌‌گرافیک، جلوه‌‌های ویژه و سه‌بعدی > آموزش مایا > درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۴
آموزش مایا انیمیشن

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۴

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۳

سطح آموزش: متوسط

۱. شبیه‌سازی پارچه رومیزی

مرحله ۱

نرم افزار مایا را باز کنید.

مرحله ۲

یک شکل استوانه چندوجهی (Polygon Cylinder) در پنجره نمایش Perspective بسازید.

مرحله ۳

در حالیکه استوانه انتخاب شده، مقدار Subdivisions Axis (محورهای زیربخش) را تا ۵۰ افزایش دهید.

مرحله ۴

یک صفحه چندوجهی (Polygon Plane) در پنجره نمایش Perspective ایجاد کنید و آنرا بالای استوانه قرار دهید.

مرحله ۵

در حالیکه صفحه انتخاب شده، مقدار Subdivisions Width (پهنای زیربخش‌ها) و همینطور Height (ارتفاع) را به ۵۰ تغییر دهید تا موزاییک‌ها متراکم شوند.

مرحله ۵

حالت nDynamics را فعال کنید. در حالیکه صفحه انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و Create nCloth را انتخاب کنید تا صفحه را پارچه‌ای کنید.

مرحله ۷

در حالیکه استوانه انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و گزینه Create Passive Collider را بزنید تا برخورد استوانه با پارچه را فعال کنید.

مرحله ۸

روی دکمه Play کلیک کنید تا شبیه‌سازی پارچه رومیزی را ببینید. میتوانید کلید ۳ را روی صفحه کلید بزنید تا پارچه رومیزی را هموارتر کنید.

مرحله ۹

برای دست یافتن به چین و چروک‌های بهتر و باجزئیات روی لباس، باید زیربخش‌های پارچه را افزایش دهید.
میتوانید فرق بین لباس با زیربخش کمتر و لباس با زیربخش بیشتر را در تصویر زیر ببینید.

۲. شبیه‌سازی پرچم

مرحله ۱

در پنجره نمایش Perspective یک صفحه چندوجهی (Polygon Plane) ایجاد کنید.

مرحله ۲

در حالیکه صفحه Plane انتخاب شده، مقدار Subdivisions Width و همینطور Height را تا ۵۰ افزایش دهید تا زیربخش‌ها متراکم شوند.

مرحله ۳

در حالیکه صفحه Plane انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و Create nCloth را انتخاب کنید تا صفحه را به یک پارچه تبدیل کنید.

مرحله ۴

در حالیکه صفحه انتخاب شده، روی آن کلیک راست را بزنید و حالت Vertex را انتخاب کنید. در حالت Vertex، نقاط عمود سمت چپ صفحه را همانطور که در تصویر زیر دیده میشود انتخاب کنید.

مرحله ۵

در حالیکه نقاط انتخاب شده، به منوی nConstraint بروید و Transform را انتخاب کنید. پارامتر Transform برای نقاط انتخاب شده در حال حاضر قفل شده‌اند و این نقاط در شبیه‌سازی نقشی نخواهند داشت.

مرحله ۶

روی دکمه Play کلیک کنید تا انیمیشن پرچم شبیه سازی شود. میبینید که پرچم به سمت پایین قرار داره. به نظر میرسد بادی در صحنه وجود ندارد.

مرحله ۷

در حالیکه پارچه انتخاب شده، به بخش Attribute Editor (ویرایشگر پارامتر) بروید و در nucleus1 ، گزینه Gravity and Wind را انتخاب کنید و مقدار پارامتر Wind Speed را تا ۲۰ افزایش دهید.

مرحله ۸

حالا روی دکمه Play کلیک کنید و شبیه‌سازی پرچمی که در باد حرکت می کند را میبینید.

۳. وصل کردن پرچم به چوب

مرحله ۱

اول از همه لازم است که محدودیت انتقال را برای پرچم حذف کنید. در حالیکه پرچم انتخاب شده، به منوی nConstraint ببروید و گزینه Remove Dynamic Constraint را انتخاب کنید.

مرحله ۲

یک استوانه ایجاد کنید و آنرا در کنار پارچه همانطور که در تصویر زیر دیده میشود قرار دهید.

مرحله ۳

در حالیکه استوانه انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و گزینه Create Passive Collider را انتخاب کنید تا برخورد استوانه با پارچه را فعال کنید.

مرحله ۴

تمامی نقاط رئوس سمت چپ صفحه را انتخاب کنید، کلید Shift را نگه دارید و استوانه را انتخاب کنید و سپس در منوی nConstraint ، گزینه Point to Surface را انتخاب کنید. این کار تمامی نقاط انتخاب شده را به چوب متصل میکند.

مرحله ۵

در حالیکه چوب انتخاب شده، به بخش Attribute Editor بروید و در بخش pCylinder1 ، در فریم اول برای پارامتر Translate یک کی‌فریم تنظیم کنید.

مرحله ۵

به فریم ۱۸۰ ام بروید و چوب را در محور x کمی تکان دهید. به اینصورت کی فریم دوم را روی تایم لاین بدست میاورید.

مرحله ۶

روی دکمه Play کلیک کنید و میتوانید شبیه‌سازی پرچم در حال وزش در باد را با حرکت چوب پرچم ببینید.

جمع بندی

در بخش بعدی از این آموزش، در بحث nCloth عمیقتر وارد میشویم و به شما نشان میدهم که چطور پارچه تاخورده و تکه تکه در مایا ایجاد کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
در حال ارسال
امتیاز کاربران
۰ (۰ نفر)