مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌ گرافیک و جلوه‌ های ویژه > آموزش مایا > درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۲
آموزش مایا انیمیشن

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۲

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۲

سطح آموزش: متوسط

در بخش دوم از این مجموعه آموزشی، شروع کار با nParticles را در نرم افزار مایا به شما توضیح خواهم داد. nParticles یک سیستم پارتیکلی پیچیده است که در آن از ساختار Maya Nucleus framework استفاده شده است.

این بهتر از سیستم پارتیکلی رایج است، از آنجاییکه در nParticles میتوانیم برخورد و تعامل آبجکت ها با یکدیگر و همینطور دیگر سیستم‌های دینامیک و کنش پذیر را نیز داشته باشیم و بنابراین شانس بهتری برای بررسی و کاوش در این سیستم پارتیکلی دینامیک بدست می آید.

۱. تنظیم انتشار ذرات برای سیستم nParticles

مرحله ۱

نرم افزار مایا را باز کنید.

مرحله ۲

به حالت nDynamics بروید تا آیتم‌های منوی n-dynamics را در اختیار داشته باشید.

مرحله ۳

به منوی nParticles بروید و در Create nParticles ، گزینه Create Emitter را با فعال کردن گزینه Balls انتخاب کنید.

مرحله ۴

طول پیش‌فرض تایم لاین فقط ۲۴ فریم است. لازم است که تعداد فریم‌ها را در تایم لاین افزایش دهید، چون برای دیدن حرکت ذرات، به تعداد بیشتری از فریم نیاز دارید.

به منوی Windows بروید و در Settings/Preferences ، گزینه ی Preferences را انتخاب کنید.

مرحله ۵

در پنجره Preferences ، در بخش Categories و در Settings ، سراغ Time Slider بروید و پارامترهای Playback start/end (شروع و اتمام پخش) و Animation start/end (شروع و اتمام انیمیشن) را از ۱ تا ۵۰۰ تنظیم کنید.

روی دکمه Save کلیک کنید.

مرحله ۶

در صورتی که در تایم لاین حرکت کنید، میبینید که گلوله‌ها از یک آیکون emitter در تمام جهات خارج میشوند و پایین میریزند.

مرحله ۷

ذرات گلوله‌ای چندرنگی هستند. گرچه میتوانید رنگ آنها را به رنگی بخصوص تغییر دهید.
در حالیکه nParticles انتخاب شده، در بخش Attribute Editor و در nParticleShape1 و در Shading ، روی بخش Color کلیک کنید. میبینید که دو رنگ مختلف قرمز و آبی در اینجا برای رنگ آنها داریم. این رنگ‌ها از رنگ پارتیکل‌ها گرفته شده‌اند. رنگ آبی را حذف کنید تا ذرات فقط یک سایه رنگ داشته باشند.

مرحله ۸

در حالیکه پارتیکل‌ها انتخاب شده‌اند، در nucleus1 ، به بخش Ground Plane بروید و گزینه Use Plane را فعال کنید. این کار شبکه Grid را تبدیل به صفحه‌ی دفلکتور میکند و بنابراین گلوله‌های که می افتند با Grid تعامل میکنند.
میتوانید با پارامترهای Plane Bounce (جهش صفحه) و Plane Friction (اصطکاک صفحه) کار کنید تا نتایج مختلفی را بدست آورید.

۲. انباشتگی گلوله‌های nParticle

مرحله ۱

برای انباشته کردن گلوله‌های nParticle ، لازم است چیزی داشته باشید که آنها را نگه دارد. در دسته آبجکت Curves ، ابزار EP Curve را انتخاب کنید و منحنی را در نمای از کنار همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده بکشید.

مرحله ۲

در حالیکه منحنی انتخاب شده، به منوی Surfaces بروید و Revolve را انتخاب کنید تا شکل یک کاسه را در پنجره نمایش Viewport ایجاد کنید.

مرحله ۳

در صورتی که در تایم لاین حرکت کنید، میبینید که گلوله‌ها از کاسه عبور میکنند.

مرحله ۴

در حالیکه کاسه انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و گزینه Create Passive Collider را انتخاب کنید.

مرحله ۵

برای زیاد کردن سایز گلوله، در nParticleShape1 ، به بخش Particle Size بروید و مقدار Radius را کمی افزایش دهید.

مرحله ۶

دکمه Play را بزنید و حالا میبینید که گلوله‌ها در کاسه انباشته می شوند.

مرحله ۷

در حالیکه کاسه با توپ پر شده، مقدار Rate (مقدار پارتیکل بر حسب پارتیکل در ثانیه) را در تایم لاین در فریم حدودا ۲۲۲ به ۰ کاهش دهید تا اینکه هیچ انتشار پارتیکلی در صحنه نباشد و فقط گلوله‌ها در کاسه باشند.

مرحله ۸

در حالیکه گلوله‌های پارتیکلی انتخاب شده‌ااند، به منوی nMesh بروید و در Initial State ، گزینه Set From Current را انتخاب کنید.

۳. ساخت انیمیشن تعاملی

مرحله ۱

یک صفحه زیر کاسه‌ی گلوله‌های پارتیکلی ایجاد کنید.

مرحله ۲

در حالیکه صفحه انتخاب شده، به منوی nMesh بروید و گزینه Create Passive Collider را انتخاب کنید.

مرحله ۳

در حالیکه کاسه انتخاب شده، به فریم ۵۰ در تایم لاین بروید. در ویرایشگر Attribute Editor و در revolveSurface1 ، روی Translate کلیک راست را بزنید و گزینه Set Key را انتخاب کنید. این کار کی فریم اول را در فریم ۵۰ تایم لاین تنظیم میکند.

مرحله ۴

به فریم ۱۲۰ در تایم لاین بروید و کاسه را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده کمی در جهت محور X جابجا کنید. چون دکمه Auto Key فعال شده، یک کی فریم بطور خودکار در فریم ۱۴۰ قرار میگیرد.

مرحله ۵

به فریم ۲۰۰ تایم لاین بروید. روی Translate کلیک راست را بزنید و Set Key را انتخاب کنید. این کار یک کی فریم خالی در فریم ۲۰۰ تایم لاین ایجاد میکند.

مرحله ۶

در فریم ۲۰۰ تایم لاین، روی Rotate کلیک راست را بزنید و روی Set Key کلیک کنید. این کار یک کی فریم برای پارامتر Rotation در فریم ۲۰۰ تایم لاین ایجاد خواهد کرد.

مرحله ۷

به فریم ۲۴۰ در تایم لاین بروید و کاسه را کمی در محور X همانطور که در تصویر نشان داده شده بچرخانید. در صورتی که رفتار عجیب و غریبی از پارتیکل‌ها در صفحه نمایش viewport میبینید نگران نباشید، این مساله بطور خودکار به حالت عادی برمیگردد.

مرحله ۸

روی دکمه play کلیک کنید تا انیمیشن شبیه سازی شود. میبینید که گلوله‌های پارتیکلی با کاسه و صفحه ی زمین مطابق حرکتی که رخ میدهد تعامل میکنند.

جمع بندی

در بخش بعدی آموزش، به شما نشان خواهم داد که چطور در بحث nParticles در مایا کاوش عمیق تری داشته باشید.