مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌‌گرافیک، جلوه‌‌های ویژه و سه‌بعدی > آموزش مایا > درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۱
آموزش مایا انیمیشن

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۱

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا - بخش 1

درک مفاهیم دینامیک و ذرات در مایا – بخش ۱

سطح آموزش: متوسط

این مجموعه شامل یک سری بزرگ آموزشی خواهد بود که در آن کارکردهای مختلفی در نرم افزار مایا از جمله particles و n-particles و dynamics و n-dynamics و n-cloth و n-hair و بسیاری موارد دیگر بررسی خواهند شد.

اول با مفاهیم ابتدایی در رابطه با particles و dynamics در مایا شروع میکنیم و سپس سراغ سیستم‌های کیفیت بالاتر n-particles و dynamics خواهیم رفت.

به شما نشان میدهم که چطور افکت‌های شبیه سازی آماده همچون آتش، دود، انفجار، باران، پارچه و مو برای جریان تولید ایجاد کنید.

در بخش اول این مجموعه آموزشی، یاد میگیرید که چطور یک سیستم پارتیکلی دینامیک را با emitter (انتشاردهنده)، Gravity Field (میدان گرانش) و برخورد و واکنش با دیگر آبجکت‌ها تنظیم کنید.

۱. تنظیم انتشار ذرات

مرحله ۱

نرم افزار مایا را باز کنید.

مرحله ۲

به حالت Dynamics بروید تا آیتم‌های منوی dynamics را در دسترس داشته باشید.

مرحله ۳

به منوی Particles بروید و Create Emitter را انتخاب کنید و روی باکس option کلیک کنید.

مرحله ۴

در باکس تنظیمات Emitter Options ، نام آنرا Particles Emission بگذارید. در حال حاضر Emitter type روی Omni تنظیم شده و مقدار Rate برابر با ۱۰۰ پارتیکل در ثانیه است که میتوانید در هر زمان آنرا در ویرایشگر Attribute Editor تغییر دهید.
سرعت Speed بطور پیش فرض روی ۱ تنظیم شده است.
روی دکمه Create کلیک کنید تا یک emitter در پنجره نمایش viewport ایجاد کنید.

مرحله ۵

طول پیش‌فرض تایم لاین فقط ۲۴ فریم است. لازم است که تعداد فریم‌ها را در تایم لاین افزایش دهید، چون برای دیدن حرکت ذرات، به تعداد بیشتری از فریم نیاز دارید.
به منوی Window بروید و در بخش Settings/Preferences ، گزینه ی Preferences را انتخاب کنید.

مرحله ۶

در پنجره Preferences ، در بخش Categories و در Settings ، سراغ Time Slider بروید و پارامترهای Playback start/end (شروع و اتمام پخش) و Animation start/end (شروع و اتمام انیمیشن) را از ۱ تا ۵۰۰ تنظیم کنید.
روی دکمه Save کلیک کنید.

مرحله ۷

در صورتی که در تایم لاین حرکت کنید، میبینید که ذرات از یک آیکون emitter در تمام جهات خارج میشوند. این بخاطر این است که Emitter type (نوع انتشاردهنده) روی Omni تنظیم شده است.

مرحله ۸

در حالیکه آیکون emitter انتخاب شده، کلیدهای Ctrl و A را بزنید تا ویرایشگر Attribute Editor برای emitter باز شود. در اینجا، پارامتر Emitter Type را به Directional تغییر دهید.

مرحله ۹

دکمه play را بزنید و میبینید که ذرات در جهت محور X خارج میشوند، چون مقدار Direction X روی ۱ تنظیم شده است.

مرحله ۱۰

مقدار Spread را کمی تغییر دهید تا ذرات را پراکنده کنید.

مرحله ۱۱

میتوانید مقادیر Speed و Speed Random را هم تغییر دهید تا سرعت‌های مختلف (مقادیر تصادفی) برای ذرات ایجاد کنید.

مرحله ۱۲

در حالیکه Emitter انتخاب شده، به particleShape1 بروید و منوی کشویی Render Attributes (پارامترهای رندر) را باز کنید. در حال حاضر Particle Render Type (نوع رندر پارتیکلی) را روی Points تنظیم کنید.

مرحله ۱۳

گزینه Particle Render Type (نوع رندر پارتیکلی) را روی Spheres (کره‌ها) تنظیم کنید. روی Current Render Type (نوع رندر جاری) کلیک کنید و بدین ترتیب میتوانید مقدار شعاع کره‌ها (Radius) را کنترل کنید.

مرحله ۱۴

برای اینکه کاری کنید که ذرات روی زمین بریزند، باید Gravity Field (میدان گرانش) را در صحنه اعمال کنید. بنابراین در حالیکه پارتیکل‌ها انتخاب شده‌اند، به منوی Fields بروید و Gravity را بزنید تا به صحنه گرانش اعمال کنید.

مرحله ۱۵

حالا میبینید که ذرات بدلیل گرانش روی زمین می افتند.

۲. اضافه کردن Deflector

مرحله ۱

همینطور میتوانید کاری کنید که ذرات با سطح زمین تعامل داشته باشند. برای ایجاد صفحه زمین به منوی Create بروید و در Polygon Primitives ، گزینه Plane را انتخاب کنید و صفحه را بگیرید و بکشید و در پنجره نمایش viewport قرار دهید.

مرحله ۲

برای اینکه ذرات به زمین برخورد کنند، ابتدا ذرات را انتخاب کنید و سپس صفحه را انتخاب کنید و بعد به Particles رفته و Make Collide را بزنید.

مرحله ۳

روی دکمه play کلیک کنید تا انیمیشن را ببینید. میبینید که ذرات خیلی پرش دارند.

مرحله ۴

برای کنترل کردن پرش ذرات، صفحه را انتخاب کنید، به ویرایشگر Attribute Editor بروید و برای geoConnector 1 مقدار Resilience (جهندگی) را کاهش دهید. حالا ذرات کمتر پرش خواهند کرد.

مرحله ۵

در حال حاضر ذرات لیز میخورند و از روی صفحه زمین می افتند، چون هیچ اصطکاکی روی سطح زمین وجود ندارد.

مرحله ۶

برای افزایش اصطکاک سطح، plane را انتخاب کنید، به ویرایشگر Attribute Editor بروید و برای geoConnector 1 مقدار Friction (اصطکاک) را بالا ببرید.

۳. کنترل انتشار ذرات

مرحله ۱

بطور پیش‌فرض عمر ذرات روی Forever (ابدی) تنظیم شده است.

برای کنترل عمر پارتیکل‌ها، ذرات را انتخاب کنید، و به بخش particlesShape1 در ویرایشگر Attribute Editor بروید.

منوی کشویی Lifespan Attributes (پارامترهای طول عمر) را باز کنید و گزینه Lifespan Mode (وضعیت طول عمر) را به Constant (ثابت) تغییر دهید.
مقدار Lifespan (طول عمر) را روی ۵ تنظیم کنید. این یعنی ذرات تا ۵ ثانیه عمر میکنند و سپس می میرند.

مرحله ۲

همینطور میتوانید Lifespan Mode را روی Random Range (گستره تصادفی) تنظیم کنید. در این حالت میتوانید مقدار Lifespan را روی ۳ و مقدار Lifespan Random را روی ۵ قرار دهید. این بدین معنی است که عمر ذرات بین ۳ تا ۵ ثانیه بصورت تصادفی خواهد بود.

مرحله ۳

همینطور میتوانید انتشار ذرات را کنترل کنید. لازم است که مقدار تولید پارتیکل را انیمیشن کنید. در حالیکه Emitter انتخاب شده است، به Particles_Emission1 در ویرایشگر Attribute Editor بروید.

در حال حاضر، میزان Rate انتشار ذرات رو ۱۰۰ پارتیکل در هر ثانیه است.

مرحله ۴

برای مثال، من میخواهم انتشار ذرات از فریم ۱ تا ۱۰۰ را با ۱۰۰ پارتیکل در ثانیه نشان دهم و سپس از فریم ۱۰۰ تا ۱۵۰ بطور تدریجی انتشار متوقف شود.
در این حالت، به فریم اول روی تایم لاین بروید و مقدار Rate را روی ۱۰۰ تنظیم کنید و روی Rate کلیک راست را بزنید و Set Key را انتخاب کنید.

مرحله ۲

حالا به فریم صدم روی تایم لاین بروید. دوباره مقدار Rate را روی ۱۰۰ تنظیم کنید، روی Rate کلیک راست را بزنید و Set Key را انتخاب کنید.
این بدین معنی است که مقدار انتشار ذرات از فریم ۱ تا فریم ۱۰۰ برابر با ۱۰۰ پارتیکل در ثانیه خواهد بود.

مرحله ۶

حالا روی تایم لاین به فریم ۱۵۰ بروید. مقدار Rate را روی ۰ تنظیم کنید و روی Rate کلیک راست را بزنید و Set Key را انتخاب کنید.
این به این معنی است که مقدار انتشار ذرات از فریم ۱۰۰ تا ۱۵۰ بین ۱۰۰ تا ۰ پارتیکل در ثانیه خواهد بود.

دکمه Play را بزنید و حالا میتوانید ببینید که تا فریم ۱۵۰ ذرات گرایش به ناپدید شدن دارند.

مرحله ۷

در حالتیکه لازم است فریم‌ها و نرخ انتشار ذرات را تغییر دهید، فقط روی پارامتر Rate (پارتیکل در ثانیه) کلیک کنید و Particles_Emission1_rate.output را انتخاب کنید.

مرحله ۸

این کار پنجره Anim Curve Attributes (پارامترهای منحنی انیمیشن) را باز میکند. در اینجا میتوانید با تنظیمات Time و Value کار کنید تا فریم‌ها و مقدار نرخ انتشار ذرات را تغییر دهید.

جمع بندی

در بخش بعدی آموزش، به شما نشان خواهم داد که چطور از Instancer برای ساخت نمونه‌های پارتیکلی مشابه (Instancing) استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
در حال ارسال
امتیاز کاربران
۰ (۰ نفر)