مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌ گرافیک و جلوه‌ های ویژه > آموزش تری دی مکس > ایجاد خرده سیارات در ۳ds max با Afterburn
آموزش تری دی مکس آموزش سه بعدی جلوه های ویژه

ایجاد خرده سیارات در ۳ds max با Afterburn

ایجاد خرده سیارات در 3ds max با Afterburn

ایجاد خرده سیارات در ۳ds max با Afterburn

سطح آموزش: مبتدی

در این آموزش ایجاد خرده سیارات در ۳ds max با Afterburn یاد میگیرید که چطور از امکانات قدرتمند Particle Flow و AfterBurn استفاده کنید تا یک خرده‌سیاره‌ی محترق با ظاهری عالی در ۳ds max بسازید.

پلاگین Afterburn را از اینجا دانلود کنید.

۱. تنظیم Particle Flow

مرحله ۱

برنامه ۳ds max را باز کنید. وارد Particle Systems شوید و با کلیک و کشیدن روی دکمه PF Source، یک آیکون PF Source در پنجره نمایش perspective viewport ایجاد کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۲

در حالیکه ابزار Rotate (کلید E) را انتخاب کردید، آیکون PF Source را ۹۰ درجه بچرخانید یا مقدار ۹۰ درجه را در فیلد ورودی محور Y برای چرخش وارد کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۳

در حالیکه آیکون PF Source انتخاب شده، بروی دکمه‌ی پنل Modify کلیک کنید تا پارامترهای آن را باز کنید. در این پنل، مقادیر Length و Width را بروی ۰ تنظیم کنید و مقدار درصد بزرگنمایی پنجره نمایش viewport را بروی ۱۰۰ قرار دهید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۴

بروی دکمه‌ی Particle View کلیک کنید (یا کلید ۶ را بروی صفحه کلید بزنید) تا پنجره‌ی Particle View باز شود.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۵

بروی اپراتور Birth کلیک کنید و مقادیر Emit Start و Emit Stop را به ۱۰۰- و ۱۰۰ تغییر دهید. مقدار Amount را بروی ۵۰۰ تنظیم کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۶

به اپراتور Speed بروید و مقدار Divergence (واگرایی) را به ۶ تغییر دهید. این کار کمک میکند که ذرات کمی پخش بشوند.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

۲. تنظیم AfterBurn

مرحله ۱

حال نوبت به استفاده از سیستم AfterBurn رسیده است. کلید ۸ را بروی صفحه کلید بزنید تا پنجره‌ی Environment and Effects (محیط‌ها و افکت‌ها) باز شود. در پنل Atmosphere ، بروی دکمه Add کلیک کنید. این کار پنجره‌ی Add Atmospheric Effect (افزودن افکت اتمسفری) را باز میکند. در اینجا AfterBurn را انتخاب کنید و بروی OK کلیک کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۲

میبینید که AfterBurn و FusionWorks Renderer به فهرست اضافه شده‌اند.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۳

یک نور استاندارد Target Spot بسازید و آن را در صحنه قرار دهید (به منوی Create بروید و در Lights ، و سپس Standard Lights ، گزینه Target Spotlight را بزنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۴

انتخاب Shadow (سایه) را فعال کنید و از منوی کشویی AB Shadow Map را انتخاب کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۵

حال در پنجره‌ی Environment and Effects ، بروی AfterBurn کلیک کنید تا AfterBurn Manager (پنجره مدیریت پلاگین AfterBurn) باز شود.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۶

ابتدا بروی آیکون Pick Particles / Daemons (آیکون دستی که ذره را برمیدارد) کلیک کنید و سپس آیکون PF Source در پنجره نمایش viewport را انتخاب کنید. این کار PF Source را به فهرست اضافه میکند. سپس آیکون Show in Viewport را فعال کنید تا شکل واقعی پارتیکل‌های AfterBurn را در پنجره نمایش viewport ببینید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۷

حال بروی آیکون Pick Lights کلیک کنید و سپس کلید H را بزنید تا پنجره Pick Object را باز کنید. در اینجا نور نقطه‌ای Spot001 را انتخاب کنید و سپس بروی دکمه Pick کلیک کنید. میبینید که نور نقطه ای به فهرست Source Lights اضافه شده است.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۸

به پارامترهای بخش Particle Shape بروید و مقدار Sphere Radius (شعاع کره) را به ۱۰ تغییر دهید و مقدار % Var (درصد دگرگونی) را به ۱۰ تغییر دهید. بروی آیکون AFC (آیکون شبیه دیاگرام) کلیک کنید و مقدار Hi Value را به ۴۰ تغییر دهید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۹

در منوی کشویی Colors ، بروی آیکون Color 1 کلیک کنید و مقادیر رنگ را از خاکستری روشن به خاکستری تیره از چپ به راست تغییر دهید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۰

بروی باکس رنگ Ambient Color کلیک راست را بزنید و Key Mode را انتخاب کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

میتوانید مقادیر رنگی وقفه‌ها را همچون تصویر زیر تغییر دهید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۱

به پارامترهای رندر بروید و گزینه‌های Self Shadows (سایه ی خود آبجکت)، Shadow cast (سایه افکنی) و Shadow Receive (دریافت سایه) را فعال کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۲

حالا از صحنه رندر بگیرید و ببینید چطور به نظر میرسد. خیلی عالی به نظر میرسد، اما لازم است که کمی جزئیات بیشتر به آن اضافه کنیم.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۳

به بخش Helpers بروید و در منوی کشویی AfterBurn Daemons را تنظیم کنید و با انتخاب Explode یک آیکون انفجار در پنجره نمایش viewport قرار دهید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۴

بروی آیکون Pick Particles / Daemons کلیک کنید و فرآیند Explode را انتخاب کنید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۵

در بخش Color رنگ انفجار (Explode) را بگونه‌ای تغییر دهید که با تصویر زیر مطابقت کند.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۶

صحنه را رندر بگیرید تا بتوانید تفاوت را با وجود فرآیند Explode ببینید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

مرحله ۱۷

مقدار Multiplier را افزایش دهید و دوباره رندر بگیرید تا ببینید چطور به نظر میرسد.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn

جمع‌بندی

مقادیر و روش‌ها برای کسب نتیجه رضایتبخش تمامی ندارند. تمام کاری که باید بکنید این است که با پارامترها و مقادیر آنها بازی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. بدین ترتیب به آزمایش مقادیر مختلف برای Multiplier و Level و Scale و Amount ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

این نتیجه‌ای است که من بعد از بازی کردن با مقادیر بدست آوردم. امیدوارم شما دوستان از این آموزش لذت برده باشید.

ایجاد خرده‌سیارات در 3ds max با Afterburn