ساخت جزیره معلق به سبک Low Poly در Cinema 4D
سطح آموزش: متوسط
با ایجاد چشماندازی از یک جزیره معلق، خیلی سریع و آسان Cinema 4D را یاد بگیرید. قدم به قدم این آموزش را دنبال کنید تا از آن در بازیهای ویدیویی، طراحی گرافیک و پروژههای تصویرسازی استفاده کنید.
برای این پروژه میتوانید از استایل محبوب low poly استفاده کنید. برخی از مهارتهایی که میآموزید شامل ساختن اشکال سه بعدی ابتدایی، بکارگیری آنها و استفاده اولیه از نورپردازی و رندرینگ خواهد بود.
۱. روش ایجاد کره به سبک Low Poly
مرحله ۱
نرمافزار Cinema 4D را باز کنید و به نوار منوی بالای صفحه نمایش نگاهی کنید. در اینجا تقریبا تمامی ابزاری که برای ایجاد جزیره معلق نیاز دارید، وجود دارند.
روی دکمه آبی Add Cube Object (افزودن آبجکت مکعبی) کلیک کنید و نگه دارید. این کار یک زیرمنو را نمایش میدهد که در آن میتوانید بروی هر کدام کلیک کنید تا آبجکت بیشتری بسازید. ابزار Sphere (کره) را با کلیک روی آن انتخاب کنید.
انتخاب کره از منو
مرحله ۲
وقتی که کره ایجاد شد، ویژگیهای کره را در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش تغییر دهید.
زیر بخش Object، اسکیل کره را از ۱۰۰ سانتیمتر به ۲۵۰ سانتیمتر تغییر دهید. برای این آموزش، من مقدار Segments (بخشها) را به ۱۰۰ و نوع کره را به Octahedron (هشت ضلعی) تغییر دادم.
ویرایش پارامترهای کره در تنظیمات آبجکت
مرحله ۳
تیک گزینه Render Perfect را بردارید و تگ Phong را حذف کنید. برای انجام این کار، روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس کلید Delete یا Backspace را روی صفحه کلید بزنید. این کار باعث میشود که کره به سبک Low Poly رندر شود. (در غیر اینصورت وقتی رندر شود صاف به نظر میرسد)
حذف کردن تگ Phong و برداشتن تیک گزینه Render Prefect
مرحله ۴
روی دکمه آبی Bend کلیک کنید و نگه دارید. این کار زیرمنویی را نمایش میدهد که در آن میتوانید آبجکتهای بیشتری ایجاد کنید. گزینه ی Polygon Reduction (تقلیل چندضلعی) را انتخاب کنید.
انتخاب Polygon Reduction از منو
مرحله ۵
حالا روی Polygon Reduction کلیک کنید و آنرا زیر کره (Sphere) ببرید. سپس به بخش تنظیمات Options بروید و مقدار Reduction Strength را حدودا ۹۲% قرار دهید.
کلیک و کشیدن Polygon Reduction
مرحله ۶
بروی دکمه آبی Bend کلیک کنید و نگه دارید تا Displacer (جابجا کننده) را انتخاب کنید.
انتخاب گزینه Displacer از منو
مرحله ۷
روی Displacer کلیک کنید و آنرا بکشید تا بالای Polygon Reduction قرار گیرد.
کلیک و کشیدن Displacer
مرحله ۸
در حالیکه Displacer انتخاب شده، به بخش Shading بروید. در اینجا میتوانید در بخش Shader ، گزینهی Noise را انتخاب کنید.
ویرایش بخش Shading
مرحله ۹
به بخش Object بروید و تنظیمات را بطوری تغییر دهید تا شکلی که میخواهید را بدست بیاورید. برای این آموزش من مقدار Height (ارتفاع) را برابر ۳۰ سانتمیتر قرار دادم.
ویرایش بخش Object
مرحله ۱۰
به نوار منوی بالا بروید و در MoGraph و در Effector ، گزینه Random را انتخاب کنید. افکت Random را در آبجکت کره با بقیه قرار دهید (بالای Displacer) و بخش Deformer را انتخاب کنید.
از آنجا Polygon را انتخاب کنید. سپس میتوانید به بخش Parameter بروید و تنظیمات را بطوری تغییر دهید تا از شکل حاصل راضی شوید.
ویرایش بخش Deformer
۲. روش مدل کردن جزیره معلق
مرحله ۱
برای اینکه تغییرات بیشتری برای کره ایجاد کنیم، لازم است که آنرا قابل ویرایش کنیم. برای انجام این کار، مطمئن شوید که کره انتخاب شده و روی دکمه Make Editable در سمت راست بالای صفجه نمایش کلیک کنید.
وقتی این کار را انجام دادید، به برخی تنظیمات قبلی مثل radius ، segments ، type یا render perfect دسترسی نخواهید داشت. قبل از اینکه وارد این مرحله شوید، اطمینان حاصل کنید از اینکه از تنظیمات کره راضی هستید.
کلیک روی دکمه Make Editable (قابل ویرایش کردن)
مرحله ۲
با اطمینان از اینکه کره هنوز انتخاب شده است، روی دکمه Polygons کلیک کنید. این کار ظاهر کره را موقتا تغییر میدهد تا فرآیند مدلسازی آسانتر شود. سپس روی ابزار Live Selection کلیک کنید.
انتخاب ابزار Live Selection
مرحله ۳
در حالیکه ابزار Live Selection انتخاب شده، کلیک راست را بزنید و Brush را انتخاب کنید. در تنظیمات، Falloff را روی Constant و Mode را روی Surface تنظیم کنید.
همینطور میتوانید تنظیمات Strength و Radius را هم متناسب با سلیقه خود تغییر دهید. برای مقصود این آموزش من مقدار Strength را روی %۲۵- و مقدار Radius را روی ۷۵ سانتیمتر تنظیم میکنم.
ویرایش تنظیمات براش
مرحله ۴
با نشانگر موس روی آبجکت کره براش بکشید تا آنرا به شکلی که برای جزیره میخواهید تغییر دهید.
استفاده از براش
مرحله ۵
کره را از حالت انتخاب بردارید تا ببینید جزیره به سبک Low Poly چطور به نظر میرسد.
بررسی جزیره
۳. نحوه برش دادن کف جزیره
مرحله ۱
با کلیک روی دکمه آبجکت Cube ، یک مکعب ایجاد کنید و آن را بطوری تغییر اندازه دهید تا بقدری بزرگ باشد که نیمه بالایی جزیره را بپوشاند. مطمئن شوید بخشی که از کره پوشش داده شده بخشی باشد که میخواهید ببرید.
استفاده از مکعب جدید
مرحله ۲
به منوی بالایی بروید و در بخش Array ، گزینه Boole را انتخاب کنید. وقتی که Boole در حالت انتخاب شده قرار گرفت، روی کره و مکعب کلیک کنید و هر دو را روی آن بکشید. مطمئن شوید کره بالای مکعب قرار گرفته است.
انتخاب Boole از منو
مرحله ۳
جایی که مکعب با کره برهمنهی دارد جایی است که کف بریده میشود. حالا میتوانید آبجکت مکعب را انتخاب کنید و آنرا بالا و پایین ببرید تا محلی که مورد نظرتان است را بیابید.
بریدن بالای جزیره
۴. روش ایجاد کوه
مرحله ۱
حال وقت آن رسیده که کوهها را بسازیم. دوباره به منوی بالا بروید و در بخش Cube ، گزینه Landscape را انتخاب کنید. این کار یک سطح زمین ایجاد میکند.
انتخاب Lanscape از منو
مرحله ۲
در منوی Options ، با تنظیمات Size -بخصوص پارامتر وسطی- کار کنید تا سایزی که برای کوه میخواهید را ایجاد کنید.
ویرایش پارامترهای اندازه
مرحله ۳
همینطور میتوانید از ابزار Scale (کلید T) استفاده کنید تا کوه را به سایز دلخواه تغییر اندازه دهید.
تغییر اندازه سطح زمین
مرحله ۴
تگ Phong که در سمت راست آبجکت lanscape قرار گرفته را حذف کنید. این کار کمک میکند که به کوه ظاهری به سبک Low Poly بدهید.
حذف کردن تگ Phong از آبجکت Landscape
مرحله ۵
مطمئن شوید از اینکه آبجکت Lanscape هنوز انتخاب شده، مقدار Width Segments (تقسیم بندی در عرض) را به ۱۵ و Depth Segments (تقسیم بندی در عمق) را به ۱۵ تغییر دهید.
ویرایش تقسیمبندی در عرض و ارتفاع برای Landscape
مرحله ۶
از ابزار Move (کلید E) استفاده کنید تا کوه را در محل خود قرار دهید. فونداسیون کوه را وارد کف زمین کنید.
قرار دادن landscape روی جزیره
مرحله ۷
به نوار منوی بالا بروید، در بخش Bend ، گزینه Polygon Reduction را انتخاب کنید و آن را روی آبجکت کوه بکشید. با ویرایش Reduction Strength ظاهر کوه را بیشتر تغییر دهید.
انتخاب Polygon Reduction از منو
مرحله ۸
مراحل مشابه را تکرار کنید تا چند تا کوه دیگر ایجاد کنید و آنها را بر اساس دلخواه خود در زمینه قرار دهید. در منوی تنظیمات options مقدار Seed را تغییر دهید تا ظاهر کوه را عوض کنید.
ویرایش landscape
مرحله ۹
مطمئن شوید که آبجکت Landscape کوه را انتخاب کردهاید. با کلیک و بالا و پایین کردن تنظیمات Seed ، میتوانید اشکال تصادفی مختلفی برای کوه بدست بیاورید. مقداری که مورد نظرتان هست را انتخاب کنید.
یادتان باشد که شما همواره میتوانید به تنظیمات مختلفی که مثلا برای Polygon Reduction یا Displacer یا Random استفاده کردید برگردید تا جزیره و چشمانداز آنرا بر اساس شکلی که دوست دارید تغییر دهید.
انتخاب مقدار Seed برای Landscape
۵. روش ایجاد درختچهها
مرحله ۱
برای ایجاد درختان برای جزیره معلق، به دکمه آبی Add Cube Object برگردید. روی آن کلیک کنید و سپس ابزار Pyramid (هرم) را از منو انتخاب کنید.
انتخاب Pyramid (هرم) از منو
مرحله ۲
در حالیکه آبجکت Pyramid انتخاب شده، بروی دکمه Make Editable کلیک کنید و از ابزار Scale استفاده کنید تا آنرا تغییر اندازه دهید و به اندازهی مناسبی آنرا تغییر شکل دهید.
تغییر اندازه هرم
مرحله ۳
ابزار Points را در سمت چپ صفحه نمایش انتخاب کنید و سپس از ابزار Move (کلید E) استفاده کنید تا بالای هرم را کمی پایین ببرید. این کار آبجکت را اندکی فشرده میکند و بدین صورت میتوانم یک هرم دیگر را زیر آن قرار دهم.
میتوانید درخت را با همین تنظیمات حفظ کنید، یا حتی در صورتی که ظاهر درختی بلندتر را ترجیح میدهید، نقاط آنرا بالاتر ببرید.
فشرده کردن هرم
مرحله ۴
سپس، لازم است که یک کپی از هرم ایجاد کنید. در حالیکه کلید Ctrl را گرفتید، روی آبجکت خود کلیک کنید و آنرا به سمت راست صفحه نمایش ببرید. سپس با استفاده از ابزار Move (کلید E) ، هرم را بالای هرم دیگر قرار دهید.
تکثیر کردن هرم
مرحله ۵
برای تنهی درخت، لازم است که یک مکعب ایجاد کنیم. روی دکمه Cube کلیک کنید و طی مراحلی مشابه همچون قبل، اندازهی آنرا کاهش دهید و آنرا طوری زیر دو هرم قرار دهید که یک درخت ایجاد کنید.
همه آبجکتهای درخت را انتخاب کنید و با فشردن کلیدهای Alt و G آنها را با هم گروه کنید. قبل از تکثیر گروه و افزودن آن به جزیره، به مرحله بعد میرویم که یاد میگیریم چطور رنگ اضافه کنیم.
اضافه کردن مکعب
۶. روش افزودن رنگ به آبجکتهای سه بعدی
مرحله ۱
برای افزودن رنگ به آبجکتهای سه بعدی، روی دکمه Create در سمت چپ پایین صفحه نمایش کلیک کنید. سپس New Material را انتخاب کنید.
انتخاب متریال جدید از منو
مرحله ۲
روی آیکون کرهی کوچکی که ظاهر میشود کلیک دوبل کنید. در ویرایشگر متریال، به تنوع زیادی از تنظیمات دسترسی خواهید داشت که در آن ظاهر و ویژگیهای اشکالی که میسازید را تغییر دهید.
تیک گزینه Reflectance (بازتاب) را بردارید.
برداشتن تیک Reflectance متریال
مرحله ۳
روی Color کلیک کنید. رنگی که میخواهید را انتخاب کنید. میتوانید رنگهایی که من برای درخت استفاده کردم را در زیر ببینید. وقتی رنگ را انتخاب کردید، ویرایشگر متریال را ببندید.
انتخاب رنگ جدید
مرحله ۴
روی متریال کلیک کنید و آنرا روی درخت بکشید تا رنگ متریال را اعمال کنید.
اضافه کردن رنگ به درخت
مرحله ۵
این مراحل را برای تنهی درخت و بقیهی جزیره معلق تکرار کنید.
افزودن رنگ به بقیهی مدل
۷. روش گروه کردن و تکثیر آبجکتها
مرحله ۱
من ابتدا با پر کردن جزیره ی معلق با درختانی شروع میکنم که پیش از این ساختم. ابتدا بایستی همهی آبجکتهای همراه با درخت (مکعب و دو تا هرم) را انتخاب کنم و سپس کلیدهای Alt و G را روی صفحه کلید بزنم تا یک گروه ایجاد کنم.
نام گروه را از Null به Tree تغییر دهید و گروه را تکثیر کنید تا درختان بیشتری ایجاد کنید.
گروه کردن آبجکتها در صحنه
مرحله ۲
کلید Ctrl را روی صفحه کلید نگه دارید و در عین حال روی گروه درخت کلیک کنید و آنرا به بخش زیر بکشید. این کار کل گروه را تکثیر میکند.
این کار را چندین بار انجام دهید تا تعداد مورد دلخواه خود از درختان را برای جزیره داشته باشید.
گروههای درختی جدید در صحنه
مرحله ۳
از ابزار Move (کلید E) استفاده کنید تا درختان را روی جزیره تغییر موقعیت دهید.
قرار دادن درختان روی جزیره
۸. روش ایجاد ماه
مرحله ۱
برای ساخت ماه برای جزیره معلق، دوباره به دکمه آبی Add Cube Object (افزودن آبجکت مکعبی) برگردید. کلیک کنید و نگه دارید و سپس ابزار Sphere (کره) را از منو انتخاب کنید.
ساخت یک کره جدید از منو
مرحله ۲
تگ Phong را حذف کنید. من یک Polygon Reduction و یک Displacer به کره اضافه میکنم. تنظیمات را همچون قبل بر اساس دلخواه خود ویرایش کنید.
ویرایش کره جدید
مرحله ۳
رنگی به ماه اضافه کنید و از ابزار Move (کلید E) استفاده کنید تا آنرا در محلی که میخواهید قرار دهید.
انتخاب رنگی برای کره
۹. روش افزودن نور و رندر کردن صحنه
مرحله ۱
با حرکت حول صحنه، زاویه مناسبی را در پنجره نمایش انتخاب کنید. روی دکمه Camera در بالا کلیک کنید تا یک دوربین بسازید.
انتخاب دوربین از منو
مرحله ۲
جهت انجام یک تنظیمات مقدماتی برای نور، لازم است به دکمه Floor قرار گرفته در نوار منوی بالا بروید. کلیک چپ را بزنید و نگه دارید و سپس Physical Sky را از منو انتخاب کنید.
انتخاب گزینه Physical Sky از منو
مرحله ۳
بعد از انتخاب Physical Sky در منوی سمت راست، منوی جدید در سمت راست پایین صفحه نمایش ظاهر میشود. بخش Time and Location را انتخاب کنید و زمانی را با استفاده از کلیدهای چپ و راست انتخاب کنید. این کار نوردهی را تغییر میدهد.
انتخاب نور با استفاده از بخش Time and Location
مرحله ۴
روی دکمه Render Settings (تنظیمات رندر) در نوار منوی بالا کلیک کنید.
کلیک روی دکمه Render Settings (تنظیمات رندر)
مرحله ۵
رزولوشن، ارتفاع و پهنای تصویر خود را انتخاب کنید. برای این آموزش من رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ با کیفیت ۷۲dpi را انتخاب کردم.
انتخاب تنظیمات خروجی
مرحله ۶
جایی که میخواهید فایل خود را ذخیره کنید و همینطور نام فایل را انتخاب کنید. در صورتی که میخواهید ویرایش تصویر را در برنامه دیگری مثل Adobe Photoshop ادامه دهید، شاید بخواهید گزینه Alpha Channel را هم بزنید.
انتخاب تنظیمات ذخیرهسازی
مرحله ۷
در سمت چپ پایین دکمه Effect را بزنید ، هم Ambient Occulusion و هم Global Illumination را از منوی کشویی انتخاب کنید. با انجام این کار، در نظر گرفتن این آپشنها را به رندر اضافه میکنید.
اضافه کردن Ambient Occlusion و Global Illumination
مرحله ۸
روی دکمه Render کلیک کنید و صبر کنید تا رندر شما تمام شود.
نتیجهگیری
و بدین ترتیب، جزیره معلق سه بعدی تکمیل میشود. در صورت تمایل حتما خلق خود را در زیر به اشتراک بگذارید.
همینطور میتوانید از تصویر خروجی بگیرید تا آنرا وارد ادوبی فتوشاپ کنید و آنرا بهتر کنید یا از آن بعنوان بخشی از یک تصویر بزرگتر استفاده کنید.
تصویر رندر شده نهایی از جزیره معلق
سلام
خیلی خوب بود من درست کردم بد نشد ولی آموزشتون کامل بود
خیلی خیلی ممنون امیدوارم ادامه داشته باشه
سلام. خیلی خوشحالیم مورد رضایت واقع شده. در صورت تمایل کارتون رو در این بخش نظرات ارسال کنید.
بزودی ویدیوها و مقالات آموزشی بیشتری منتشر خواهد شد.
موفق باشید
سلام خیلی خوب بود آموزشتون بنده که ساختمش فقط کجا بفرستمش؟ 🙂
با سلام. میتونید فایل رو در این لینک آپلود کنید و بعدش لینک عکس رو همینجا برامون بفرستید.
http://s8.picofile.com/file/8312620542/avc_nima_movie.mp4.html
http://s8.picofile.com/file/8312620600/poly_earth_nima_design.jpg
خیلی عالیه. سپاس فراوان از اینکه کار خودتون رو در اینجا ارسال کردید.
سلام وقت بخیر. مطالب سایت فوق العاده هست. من کار با cinema 4d رو با آموزش های سایت شما شروع کردم خیلی لذت بخشه. فقط یه سوال داشتم : من میخام از این مدل سه بعدی که تو سینما فوردی طراحی کردم واسه ساخت تیزر در نرم افزار افتر افکت و پلاگین المنت تری دی استفاده کنم. چجوری میشه از این مدل استفاده کرد طوری که همین شکل و نما رو حفظ کنه؟ منظورم اینه وقتی با فرمت .obj اکسپورت میکنم و توی المنت تری دی میارم مدل سه بعدی به صورت یک دست و فلت هست و اون زاویه های low poly رو نداره. اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.
سلام. وقت بخیر، خیلی ممنون از نظر شما و خوشحالیم که مطالب مورد پسند هست. بزودی در یک ویدیوی آموزشی حتما این موردی که فرمودید رو بررسی خواهیم کرد.
سپاس فراوان. امیدوارم همیشه شاد و پیروز باشید.
خواهش میکنم. شما هم همینطور.
در لینک زیر میبینید نوشته شده که این مدلها فقط برای سینما فوردی کار میکنن:
https://maghzabzar.ir/pixellab-tech-pack-for-c4d/
و در لینک زیر میبینید که یک آیتم جداگانه از همین مدل ها برای Element 3D داریم:
https://maghzabzar.ir/pixellab-technology-pack-for-e3d
از طرف شرکت سازنده اینها جداگانه آماده شده. اول مدل سینما فوردی فقط بوده و بعد خود شرکت سازنده اونها رو برای Element 3D هم میسازه و به اینصورت قرار میده.
بنابراین این پروسه ای هست که یه کم کار داره و باید حتما در یک ویدیوی آموزشی جداگانه توضیح داده بشه.
موفق باشید
http://s8.picofile.com/file/8330170968/photo_78.png
اموزشتون عالی بود:)
درود بر شما. بسیار عالی اجرا کردید. آرزوی موفقیت داریم براتون.
سلام خیلی ممنون بابت آموزش خوبتون
این هم کارهای من ?
http://s4.picofile.com/file/8396675784/Low_poly_Island3.jpg
http://s4.picofile.com/file/8396676026/1.jpg
سلام. درود بر شما. خیلی عالیه. ممنونیم از اینکه کار خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. آرزوی موفقیت داریم براتون.