روش ساده ایجاد یک بازتاب موجدار در ادوبی فتوشاپ
سطح آموزش: مقدماتی
یک روش برای ایجاد درام بیشتر برای یک چشمانداز جالب، اضافه کردن یک رودخانهی دیجیتال به صحنه است! این کار نه تنها از نقطه نظر زیبایی شناسانه تقارنی جذاب ایجاد میکند، بلکه در آن میتوان از یکی از روشهای کلاسیک دستکاری عکس بهره برد تا بازتاب ایجاد کرد. در این آموزش افکت بازتاب سطح آب را بهمراه اعوجاجات مواج ایجاد خواهیم کرد.
۱. چطور یک بازتاب ساده ایجاد کنیم
ایجاد بازتاب برای یک صحنه، روشی عالی برای یادگیری بیشتر مهارتهای دستکاری تصویر است. روش انجام آن خیلی ساده است: لازم است یک کپی از ناحیهای که میخواهید بازتاب داده شود ایجاد کنید و بالا پایین آنرا برعکس (flip) کنید. و سپس پرسپکتیو را طوری تنظیم کنید تا بازتاب ایجاد شده به نوعی بعنوان بخشی از سطح افقی آب دیده شود.
مرحله ۱
انتخاب تصویر مناسب برای شروع انجام این تکنیک یکی از مهمترین جوانب کسب نتیجهای با کیفیت بالاست.
مهمترین چیز این است که دنبال خط افقی صافی بگردید که بعنوان لبهی آب خوب عمل کند. برای مثال، در این تصویر معبد پله ی پائین معبد یک نقطه بازتاب عالی ایجاد میکند.
مرحله ۲
تصویر را در فتوشاپ باز کنید و ابزار Crop (کلید C) را انتخاب کنید. دستهی وسط بالای ابزار را تا کمی بالاتر از درخت بزرگ در سمت چپ معبد پایین بیاورید. سپس دستهی وسط پایین را به سمت پایین بکشید تا فضای خالی را در پایین تصویر ایجاد کنید.
مرحله ۳
با رفتن به منوی View و انتخاب Rulers یا فشار دادن کلیدهای Ctrl و R (ویندوز) یا Cmd و R (مک)، خط کشهای صفحه نمایش را فعال کنید. از خط کش بالا کلیک کنید و یک خط راهنما در پائین پله ی معبد بکشید. این خط راستای لب آب برای دریاچه دیجیتالی مصنوعی ما خواهد بود.
مرحله ۴
از ابزار Rectangular Marquee (کلید M) استفاده کنید تا بخش بالای تصویر را انتخاب کنید. وقتی که با این ابزار میکشید، وقتی که پائین مستطیل به خط راهنما برسد، بروی آن چفت میکند و ما را مطمئن میکند که انتخاب دقیقا در محل صحیحی ایجاد شده است.
مرحله ۵
به منوی Layer بروید و در بخش New ، گزینه Layer Via Copy را انتخاب کنید یا کلیدهای Ctrl و J (ویندوز) یا Cmd و J (مک) را بزنید تا بخش انتخاب شده را در یک لایه جدید تکثیر کنید. در پنل Layers میتوانید لایه جدید با عنوان Layer 1 را ببینید. بروی نام آن کلیک دوبل کنید تا آنرا تغییر نام دهید، و سپس عنوان Reflection را وارد کنید.
مرحله ۶
این لایه قرار است دستخوش تغییر شکل شود. هر زمان که میخواهید پیکسلها را بکشید، معقولانه هست که ابتدا لایه را به یک smart object تبدیل کنید. این کار موجب میشود که از این مساله اطمینان حاصل کنیم که تغییر شکل ما، اطلاعات پیسکلی تصویر را خراب نمیکند. با رفتن به منوی Layer ، سپس Smart Objects و انتخاب Convert to Smart Object این کار را انجام دهید. در سمت راست پائین نمایه کوچک (thumbnail) لایه یک آیکون کوچک نمایش داده میشود که حاکی از این هست که این لایه یک smart object می باشد.
مرحله ۷
به منوی Edit بروید و در Transform ، گزینه Free Transform را انتخاب کنید یا کلیدهای Ctrl و T (ویندوز) یا Cmd و T (مک) را بزنید تا دستههای انتقال را برای لایه فعال کنید. دستهی وسطی بالا را بگیرید و آنرا تا پایینتر از زیر لایه بکشید؛ این کار لزوما بالا پایین لایه را برعکس خواهد کرد. دستهی اسکیل لایه را بکشید تا با پایین قاب تراز شود.
مرحله ۸
در حالیکه حالت انتقال آزاد (Free Transform) هنوز فعال است، بروی لایه کلیک راست را بزنید و Perspective را انتخاب کنید. دستهی گوشه ی سمت چپ پایین را بگیرید و به سمت چپ بکشید. توجه کنید که گوشه سمت راست نیز به همین اندازه حرکت میکند تا برای لایه افکت پرسپکتیو را ایجاد کنید. بروی کلید Enter فشار دهید یا بروی علامت تیک در نوار Options در بالا کلیک کنید تا تغییرات انتقالی را تایید کنید.
۲. چطور سطح مواج آب را ایجاد کنیم
آب یک ماده ی ناپایدار است و خیلی نادر است که جرم بزرگی از آب کاملا صاف باشد و بازتابی مشابه با آینه ایجاد کند. بیشتر اجرام آبی بخصوص در شرایط جنگلی، امواج و اختلالاتی را بروی سطح خود دارند.
مرحله ۱
با رفتن به منوی Layer و انتخاب New Layer یا فشردن کلیدهای Shift و Ctrl و N (ویندوز) یا Shift و Cmd و N (مک) ، یک لایه جدید روی لایه ی بازتاب ایجاد کنید.
در پنجره لایه جدید (New Layer)، نام آن را Water Gradient قرار دهید، و انتخاب Use Previous Layer to Create Clipping Mask (استفاده از لایه قبلی بعنوان ماسک چیدن) را برگزینید و OK را بزنید. هیچ تغییر قابل توجهی روی صفحه طراحی نخواهد بود، اما لایه جدید در پنل Layers ایجاد شده و نمایه کوچک (thumbnail) آن با فاصله قرار گرفته است. این حاکی از این است که لایه چیده شده یا بواسطه ی ناحیه ی قابل رویتی از لایه ی Reflection محدود شده است.
مرحله ۲
ابزار Gradient (کلید G) را بردارید و به نوار options در بالای فضای کاری نگاه کنید. در بخش preset گرادینت، منوی کشویی را باز کنید و پریست Black, White را انتخاب کنید. سپس مطمئن شوید که آیکون Linear (گرادینت خطی) برای ابزار Gradient انتخاب شده است. که اولین مورد از پنج آیکون موجود است. حالا بروی در ورودی معبد کلیک کنید و به سمت پایین بکشید تا گرادینت را ایجاد کنید. کلیک خود را برای ایجاد گرادینت در نزدیکی پائین فریم رها کنید. این کار گرادینتی ایجاد میکند که در مجاورت بالا سیاه است و در پایین سفید است.
مرحله ۳
گرادینت کاملا بازتاب را میپوشاند. در بالای پنل Layers ، میبینید که یک منوی کشویی بطور پیشفرض بروی Normal قرار گرفته است. این حالت ترکیبی (blending mode) برای این لایه است.
منو را باز کنید و Multiply را انتخاب کنید. حالت Multiply تنها رنگهای تیره را نشان میدهد و بدین صورت نواحی سفید گرادینت بصورت بخش غیرقابل مشاهده رندر شده اند.
در کنار این بخش، تنظیمات Opacity قرار دارد. آنرا از مقدار %۱۰۰ به %۴۷ تغییر دهید تا تاثیر گرادینت کمتر شود.
مرحله ۴
سپس به یک سند جدید نیاز داریم تا تکسچر موج دار را ایجاد کنیم. به منوی File بروید و New را انتخاب کنید. یا اینکه کلیدهای Ctrl و N (ویندوز) یا Cmd و N (مک) را بزنید تا پنجرهی سند جدید باز شود. مقدار پهنای Width را ۲۰۰۰ پیکسل و ارتفاع Height را ۲۰۰۰ پیکسل وارد کنید، برای بخش Background Contents (محتوای پسزمینه)، گزینه ی White را انتخاب کنید و بروی دکمه Create (یا OK برای نسخههای پیش از CC 2017) کلیک کنید.
مرحله ۵
با فشار دادن کلید D بروی صفحه کلید مطمئن شوید رنگ زمینههای جلو و عقب بصورت پیشفرض روی سیاه و سفید تنظیم شده است. سپس به منوی Filter بروید و در Render ، گزینه Fibers را انتخاب کنید. مقدار Strength را بروی ۱۶ و مقدار Variance را بروی ۴ قرار دهید. این کار الگویی ناهموار از نوارهای عمودی ایجاد میکند.
مرحله ۶
از ابزار Move (کلید V) استفاده کنید تا تکسچر فیبر را وارد فایل پروژه اصلی کنید. هنوز کلیک موس را رها نکنید تا فتوشاپ بین فایلها سوییچ کند، و سپس تکسچر را در صفحه طراحی قرار دهید. متوجه میشوید که لایه فیبرها در پنل Layers نیز قرار گرفته است. آنرا به Fibers تغییر نام دهید. در این مرحله، فایلی که از آن برای ایجاد فیبر استفاده کردیم را میتوانید ببندید، چون دیگر به آن نیازی نداریم.
مرحله ۷
لایه Fibers را با رفتن به منوی Layer ، در Smart Objects و انتخاب Convert to Smart Object به یک smart object تبدیل کنید. سپس از امکان انتقال آزاد Free Transform (کلیدهای Ctrl و T) استفاده کنید تا لایه را بچرخانید (rotate). در حالیکه لایه را میچرخانید، کلید Shift را بگیرید تا چرخش را در زوایای ۴۵ درجه محدود کنید. لایه را ۹۰ درجه بچرخانید و آن را بزرگ کنید (scale) تا متناسب با ناحیه بازتاب شود.
مرحله ۸
به منوی Edit بروید و در Transform ، گزینه Perspective را انتخاب کنید تا پرسپکتیو لایه ی Fibers را به روش مشابهی با لایه ی Reflection تنظیم کنید. انتقال انجام شده را با زدن علامت تیک بالا یا فشردن کلید Enter تایید کنید.
مرحله ۹
به منوی Filter رفته و در Blur ، گزینه Gaussian Blur را انتخاب کنید و مقدار ۱.۵ پیکسل را برای Radius تنظیم کنید. مزیت دیگر استفاده از smart object این است که فیلترها بصورت Smart Filters اعمال میشوند که بدین معنی است که تنظیمات در دسترس هستند و در هر زمان میتوان آنها را ویرایش کرد.
۳. چطور افکت جابجایی (Displacement) را به بازتاب اضافه کنیم
سطح آب بطور مناسبی موجدار شده است، اما بازتاب باید کمی در هم گسیخته باشد تا واقعگرایانه جلوه کند. فتوشاپ یک فیلتر مفیدی دارد که نام آن Displacement (جابجایی) است و براین کار عالیست.
مرحله ۱
در پایین پنل Layers یک آیکون کوچک است که شبیه یک برگه تاخورده کاغذ است. این آیکون لایه جدید New Layer است. کلید Ctrl (ویندوز) یا Command (مک) را نگه دارید و بروی آیکون کلیک کنید تا یک لایه جدید زیر لایه ی جاری ایجاد کنید. انجام این کار تضمین میکند که لایه جدید زیر لایه Fibers ایجاد میشود.
مرحله ۲
به منوی Edit بروید و Fill را انتخاب کنید و Contents را به %۵۰ (خاکستری) Gray تغییر دهید و سپس بروی OK کلیک کنید تا لایه جدید را با تونالیته متوسط خاکستری پر کنید.
مرحله ۳
به منوی Image بروید و Duplicate را انتخاب کنید و در پنجره Duplicate Image ، نام سند را به Water_Ripples_Displacement تغییر دهید و انتخاب Duplicate Merged Layers Only (فقط لایههای یکپارچه شده تکثیر شوند) را تیک بزنید. بروی OK کلیک کنید و فتوشاپ یک فایل جدید میسازد که پس زمینه خاکستری و تکسچر Fibers در هم یکی شده اند.
فرمان Save As را اجرا کرده و فایل را به صورت Water_Ripples_Displacement.psd ذخیره کنید (که با فرمت فتوشاپ ذخیره میشود). وقتی که فایل ذخیره شد، میتوانید آنرا ببندید. از این فایل بعدا بعنوان نگاشت (map) برای افکت displacement (جابجایی) استفاده میکنیم.
مرحله ۴
به فایل پروژه برگردید و لایه پر شده با خاکستری را با رفتن به منوی Layer ، بخش Delete و انتخاب Layer پاک کنید. سپس بروی لایه Fibers در پنل Layers کلیک کنید تا مطمئن شوید که لایه ی فعال است. حالت ترکیبی blending mode را به Soft Light تغییر دهید و مقدار Opacity را تا ۲۵% کاهش دهید.
مرحله ۵
بروی لایه Reflection کلیک کنید تا آنرا فعال کنید. به منوی Filter بروید و در Distort ، گزینه ی Displacement را انتخاب کنید. مقدار Horizontal Scale را به ۲۵ و مقدار Vertical Scale را به ۱۰ تغییر دهید. انتخاب Undefined Areas را روی Repeat Edge Pixels تنظیم کنید و بروی OK کلیک کنید. بلافاصله فتوشاپ از شما میخواهد تا یک displacement map (نگاشت جابجایی) انتخاب کنید. فایل Water_Ripples_Displacement.psd را که قبلا ایجاد کردید را انتخاب کنید.
نگاشت Displacement Map از مقادیر سیاهسفید این فایل استفاده میکند تا پیکسلهای این لایه را جابجا کرده یا دچار اعوجاج کند. خاکستری متوسط هیچ تغییر پیکسلی ایجاد نمیکند، اما سیاه و سفید بیشترین تغییرات را ایجاد میکنند ، و حالت هر کدام معکوس حالت دیگری است. مقدار جابجایی displacement بواسطه ی مقادیر افقی و عمودی تنظیم میشود. برای بازتاب، تغییرات افقی باید بسیار بیشتر از تغییرات عمودی باشد.
مرحله ۶
بازتاب آب باید کمی تن رنگ و روشنایی متفاوتی با خود آبجکتهایی که در آب بازتاب داده شده اند داشته باشد. این کار تاثیر بصری ظریفی ایجاد میکند که باعث میشود بازتاب واقعگرایانهتر به نظر برسد. به منوی Image رفته و در Adjustments ، گزینه Hue/Saturation را انتخاب کنید. مقدار Saturation را بروی ۲۸+ و مقدار Lightness را بروی ۲۱- تنظیم کنید.
مرحله ۷
تصویر بازتاب شده باید کمی در مقایسه با معبد واقعی محو باشد. به منوی Filter بروید و در Blur ، گزینه Gaussian Blur را انتخاب کنید. از مقدار ۱.۵ پیکسل برای Radius استفاده کنید.
میبینید که حالا فیلترها چطور در زیر نمایه کوچک (thumbnail) لایه ی Reflection بعنوان Smart Filter لیست شده اند. در صورتی که میخواستید تنظیمات فیلتر را تغییر دهید، خیلی ساده بروی نام فیلتر کلیک کنید تا پنجره تنظیمات آنرا دوباره باز کنید.
مرحله ۸
در پنل Layers ، یک مستطیل سفید کوچک کنار Smart Filters هست که نمایه کوچک (thumbnail) است که برای ماسکی استفاده شده است که بواسطه آن میتوانید اعمال فیلترها به لایه Reflection را کنترل کنید. بروی آن کلیک کنید تا آنرا فعال کنید. با دیدن حاشیه سفید دور thumbnail میتوانید بفهمید که ماسک فعال شده است.
سپس، ابزار Gradient (کلید G) را دوباره بردارید. باید تنظیمات آن همچون دفعه پیش بروی پریست Black, White تنظیم شده باشد و شکل اعمال Linear (خطی) داشته باشد. گرادینت را به سمت پایین بکشید تا یک گرادینت بروی ماسک ایجاد کنید. با این کار هر چه از نقطه دیدمان دورتر میشویم و به معبد نزدیکتر میشویم افکتهای اعمال شده توسط فیلترها به بازتاب آب (Reflection) فید میشوند.
اگر از کشیدن اولین گرادینت خود راضی نبودید، خط دیگری بکشید تا آنرا با حالت قبل جایگزین کنید. به این کار ادامه دهید تا از نتیجه نهایی راضی شوید.
هم اکنون کار ما به پایان رسید. در این آموزش یک سطح آب دیجیتال در یک تصویر منظره ایجاد کردید که شامل موج و اعوجاج آب نیز میشود. کار زیبایی شد!
دیدگاه خود را مطرح کنید