روش ایجاد یک مینی سیاره سه بعدی به سبک Low Poly در Cinema 4D
سطح آموزش: متوسط
دنبال این هستید که خیلی آسان و سریع Cinema 4D را با ایجاد یک مینی سیاره سه بعدی یاد بگیرید؟ در آموزش ساده و جالب روش ایجاد یک مینی سیاره سه بعدی به سبک Low Poly در Cinema 4D که بصورت مرحله به مرحله به نحوهی ایجاد آن میپردازیم، میتوانید این کار را انجام دهید و از آن برای بازیهای ویدیویی، طراحی گرافیک و پروژههای تصویرسازی خود استفاده کنید.
ما از سبک معروف Low Poly برای این پروژه استفاده میکنیم. از مهارتهایی که در طول این آموزش یاد میگیرید میتوان به ایجاد اشکال سه بعدی ساده، دستکاری آنها و استفاده از نوردهی و رندر در سطح مقدماتی اشاره کرد!
۱. چطور یک کره بسازیم
مرحله ۱
نرمافزار Cinema 4D را باز کنید و به نوار منوی بالای صفحه نگاه کنید. در اینجا تقریبا تمامی ابزاری که برای ساخت این مینی سیاره سه بعدی نیاز داریم را میتوانیم بیابیم. بروی دکمهی آبی Add Cube Object کلیک چپ را بزنید و نگه دارید. این کار زیرمنو را باز میکند که در آن میتوانید آبجکتهای بیشتری ایجاد کنید. با کلیک بروی ابزار Sphere آنرا انتخاب کنید.
مرحله ۲
وقتی که کره ایجاد شد، میتوانید خصوصیات کره را در سمت چپ پایین صفحه تغییر دهید. در بخش Object ، میتوانیم scale را برای کره از ۱۰۰ سانتیمتر تا ۲۵۰ سانتیمتر بالا ببریم. برای این آموزش، پارامتر Segments را به ۱۵ تغییر دادم، اما در صورت تمایل، میتوانید این تنظیمات را بیشتر آزمایش کنید.
مرحله ۳
حالا تیک گزینه Render Perfect را بردارید. و برچسب فونگ (phong tag) را حذف کنید. برای انجام این کار بروی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس کلید delete یا backspace را بروی صفحه کلید خود بزنید. این کار ما را قادر خواهد ساخت که از کره به سبک low poly رندر بگیریم. (در غیر اینصورت وقتی رندر بگیریم خیلی صاف جلوه میکند)
مرحله ۴
برای اینکه بتوانید خطوط پلیگان را ببینید، بروی دکمه Display کلیک کنید. میتوان آنرا در زیر نوار ابزار اصلی پیدا کرد. از این منو، گزینه Gouraud Shading Lines را انتخاب کنید.
مرحله ۵
با کلیک بروی کره آنرا دوباره انتخاب کنید. تنظیمات کره مجددا باید در سمت راست پایین صفحه نمایش باز شود. در اینجا میتوانیم نوع کرهای که میخواهیم استفاده کنیم را انتخاب کنیم. در منوی کشویی، گزینه Icosahedron (بیست وجهی) را انتخاب کنید. حالا شکل پایه برای مینی سیاره سه بعدی خودمان را در اختیار داریم.
۲. چطور کره را تکثیر کنیم
مرحله ۱
برای ایجاد تغییرات بیشتر برای کره، لازم است آن را به کرهی قابل ویرایش تبدیل کنیم. برای انجام این کار، مطمئن شوید که کره شما انتخاب شده و خیلی ساده بروی دکمه Make Editable در سمت راست بالای صفحه نمایش کلیک کنید. بعد از انجام این کار، دیگر به تنظیمات قبلی (radius ، segments ، type و render perfect) دسترسی نخواهید داشت. پس قبل از اینکه وارد این مرحله شوید مطمئن شوید که از تنظیمات انجام شده برای کره ی خود راضی هستید.
مرحله ۲
سپس لازم است که کره را تکثیر کنیم. برای انجام این کار کلید Ctrl را بگیرید و بروی آبجکت کره کلیک کنید و به سمت راست صفحه نمایش بکشید. باید یک علامت مثبت کوچک را در کنار نشانگر خود ببینید. نشانگر را پایین بکشید و رها کنید تا کره را تکثیر کنید.
۳. چطور رنگ اضافه کنیم
مرحله ۱
حالا میخواهیم کرهها را رنگ کنیم. این کار کمک میکند که به آسانی هر دو را تشخیص دهیم. برای انجام این کار، بروی دکمهی Create در سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس بروی New Material کلیک کنید.
مرحله ۲
بروی آیکون کرهی کوچکی که ظاهر میشود کلیک دوبل کنید. در ویرایشگر متریال Material Editor، به تنظیمات متنوعی دسترسی خواهید داشت که در آن میتوانید ظاهر و خصوصیات اشکالی که ایجاد کردید را تغییر دهید. (تیک Reflectance یا قابلیت بازتاب را بردارید)
مرحله ۳
حالا بروی Color کلیک کنید. رنگی که برای کره میخواهید را انتخاب کنید (میتوانید رنگی که من برای آن استفاده کردم را در زیر ببینید)
مرحله ۴
حالا بروی متریال کلیک کنید و آنرا به کرهی خود اعمال کنید تا رنگ متریال را اعمال کنید.
مرحله ۵
کرهی دیگر را از منو در سمت راست انتخاب کنید و مرحله ۲ را تکرار کنید.
مرحله ۶
حالا مرحله ۳ را تکرار کنید. این بار میخواهیم رنگ متفاوتی برای رودخانه انتخاب کنیم (میتوانید رنگی که من استفاده کردم را در زیر ببینید). وقتی که رنگ را انتخاب کردید، ویرایشگر متریال را ببندید.
مرحله ۷
حالا بروی متریال کلیک کنید و آنرا به کرهی خود بکشید تا رنگ را اعمال کنید (همانطور که در مرحله ۴ این کار را انجام دادیم)
۴. روش ایجاد رودخانه
مرحله ۱
قبل از اینکه شروع کنید شکل رودخانه را بکشید، لازم است یکی از کرهها را فشرده کنید (کره با رنگ رودخانه). برای انجام این کار بصورت آسان تر، کلیک میانی موس را بزنید تا چهار دید مختلف ظاهر شود.
مرحله ۲
کرهی river را انتخاب کنید و سپس ابزار Scale را در نوار منوی اصلی بالا انتخاب کنید.
مرحله ۳
با کلیک و کشیدن جهتهای رنگی که بروی کره ظاهر میشوند، شما نسبت به محورهای x و y و z اسکیل انجام میدهید. گرچه شما باید کل کره را اسکیل کنید. برای انجام این کار، بروی کره کلیک کنید و به سمت بیرون بکشید تا آنرا اندکی کوچکتر از کره خشکی کنید. من آنرا تا %۹۵ اسکیل کردم.
مرحله ۴
برای بازگشتن به حالت دید پرسپکتیو، نشانگر موس را روی پنجرهی درستی ببرید و کلیک میانی موس را بزنید. از این روش میتوان برای انتخاب دیگر حالتهای دید استفاده کرد.
مرحله ۵
در نوار منوی بالا بروی Live Selection Tool کلیک کنید.
مرحله ۶
سپس Polygons را از نوار منوی سمت چپ انتخاب کنید.
مرحله ۷
در حالیکه کرهی خشکی انتخاب شده، میبینید که با بردن نشانگر روی پلیگانها آنها را هایلایت خواهد کرد. بروی پلیگانهایی که برای مسیر رودخانه میخواهید کلیک کنید و بکشید. در صورتی که کلیک موس را رها کنید، میتوانید با گرفتن کلید Shift و سپس مجددا کشیدن نشانگر موس در سرتاسر کره انتخاب خود را توسعه دهید.
مرحله ۸
اگر میخواهید بخشی از انتخاب خود را حذف کنید، خیلی ساده کلید Ctrl را بگیرید و بروی پلیگانهایی که نمیخواهید کلیک کنید و بکشید.
مرحله ۹
میتوانید از ابزار جهت یابی navigation در سمت راست بالا استفاده کنید تا دید خود را حول کره تغییر دهید.
مرحله ۱۰
وقتی که از انتخاب خود راضی هستید، روی آن کلیک راست را بزنید تا منو باز شود و سپس Extrude را انتخاب کنید.
مرحله ۱۱
سپس میتوانید کلیک کنید و به سمت راست و چپ بکشید تا انتخاب را بالا و پایین ببرید. برای این آموزش، میخواهیم پلیگانهای انتخاب شده پایین کره ی دوم باشند. این کار رودخانه را نمایان خواهد کرد.
۵. چطور کوهها را بسازیم
مرحله ۱
برای ایجاد کوهها، از ابزار و روشهای مشابه با زمانی که رودخانه را ایجاد کردیم استفاده خواهیم کرد. در نوار منوی بالایی بروی Live Selection Tool کلیک کنید. سپس از نوار منوی سمت چپ ، Polygons را انتخاب کنید.
مرحله ۲
پلیگانهایی که میخواهید برای ایجاد کوهها استفاده کنید را هایلایت کنید.
مرحله ۳
وقتی که از انتخاب خود راضی شدید، روی آن کلیک راست را بزنید تا منو را باز کنید و Bevel را انتخاب کنید.
مرحله ۴
میتوانید کلیک کنید و به سمت چپ و راست بکشید تا انتخاب را بالا و پایین ببرید. برای این مرحله از آموزش، میخواهیم که از پلیگانهای انتخاب شده حجم بیرون بزند.
مرحله ۵
برای کسب بهترین نتیجه تا سه بار از Bevel بروی ناحیه انتخاب شده استفاده کنید. این کار به آن ظاهری طبیعی میدهد و در مرحله بعد انتخابهای بیشتری برای رنگ در اختیارمان میگذارد.
مرحله ۶
از روشهایی مشابه استفاده کنید تا کوههای بیشتری بسازید و چشم انداز خود را تکمیل کنید. اشکال و سایزهای مختلفی را امتحان کنید تا ظاهر سیاره خود را با جالب ترین حالت ممکن ایجاد کنید.
۶. چگونه رنگآمیزی انتخابی انجام دهیم
مرحله ۱
حال وقت آن رسیده که با کمی رنگآمیزی انتخابی ، مقداری جزئیات به سیاره اضافه کنیم. فرآیند آن بسیار مشابه با چیزیست که قبلا انجام داده اید. ابتدا باید تعیین کنید از چه رنگهایی میخواهید استفاده کنید. من سه تا رنگ دیگر را هم انتخاب کردهام (زرد، قرمز و سفید). سه متریال رنگی جدید با استفاده از مراحل مشابه قبلی (بخش ۳. چگونه رنگ اضافه کنیم) ایجاد کنید.
مرحله ۲
در نوار منوی بالا بروی Live Selection Tool کلیک کنید. سپس از نوار منوی سمت چپ Polygons را انتخاب کنید.
مرحله ۳
هر ناحیه ای که میخواهید رنگ کنید را انتخاب کنید – برای مثال، کوهها.
مرحله ۴
حالا بروی متریالی که انتخاب کردید کلیک کنید و آنرا به ناحیه هایلایت شده بکشید.
مرحله ۵
این فرآیند را برای دیگر رنگها تکرار کنید.
۷. چطور درختان را ایجاد کنیم
مرحله ۱
برای ایجاد درختان کوچکی که بروی سیاره قرار میگیرند، لازم است که دوباره سراغ دکمه Add Cube Object برویم. کلیک چپ را بزنیم و نگه داریم و سپس ابزار Pyramid را از منو انتخاب کنیم.
مرحله ۲
وقتی آن را ایجاد کردیم، میتوانیم هرم pyramid را با کشیدن یکی از متریالها روی آبجکت رنگ کنیم.
مرحله ۳
مطمئن شوید که شکل هرم انتخاب شده و بروی دکمه Make Editable کلیک کنید.
مرحله ۴
حالا ابزار Scale را از نوار منوی بالا انتخاب کنید (مجددا مطمئن شوید که شکل هرم انتخاب شده)
مرحله ۵
در حالیکه ابزار Scale انتخاب شده، با کلیک روی نقطه بالایی (محور Y) و کشیدن آن به سمت پایین، شکل هرم را فشرده کنید.
مرحله ۶
سپس، لازم است که شکل هرم را تکثیر کنید. با گرفتن کلید Ctrl و کلیک و کشیدن روی آبجکت به سمت راست صفحه نمایش این کار را انجام دهید. باید یک علامت مثبت کوچک کنار نشانگر خود ببینید. نشانگر را کنار بکشید و کلیک را رها کنید یا یک نسخه از آن ایجاد کنید.
مرحله ۷
سپس از ابزار Move استفاده کنید تا آنرا زیر هرم اولی ببرید.
مرحله ۸
برای تنه درخت، لازم است که یک مکعب ایجاد کنیم. بروی دکمه Cube کلیک کنید.
مرحله ۹
با دنبال کردن مراحلی مشابه با قبل، به مکعب رنگ اضافه کنید. سپس اسکیل آنرا کم کنید و آنرا زیر دو هرم ببرید تا یک درخت ایجاد کنید.
مرحله ۱۰
سپس تمامی آبجکتهای مرتبط با درخت را انتخاب کنید (دو هرم و یک مکعب) و کلیدهای Alt و G را بزنید تا یک گروه ایجاد کنید. حالا میتوانید نام گروه را از Null به Tree تغییر دهید و گروه را تکثیر (duplicate) کنید تا درختان بیشتری بسازید.
مرحله ۱۱
حالا میتوانید با استفاده از ابزار Move و Rotate درختان را بروی سیاره قرار دهید. به همان روشی که آبجکت را تکثیر میکنید (یعنی Ctrl و کلیک و کشیدن) گروه درخت را تکثیر کنید و درختان را روی سیاره خود قرار دهید. (گروه درخت را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار Move و Rotate این کار را انجام دهید)
۸. چطور صحنه را رندر بگیریم
مرحله ۱
برای اینکه تنظیمات اولیه نوردهی را انجام دهیم، لازم است که به سراغ دکمهی Floor در نوار منوی بالا بروید. کلیک چپ را بزنید و نگه دارید و سپس از منو Physical Sky را انتخاب کنید.
مرحله ۲
در منوی سمت راست مطمئن شوید که Physical Sky انتخاب شده، یک منوی جدید در سمت راست پایین صفحه نمایش باز میشود. سربرگ Time and Location را برگزینید و با استفاده از کلیدهای سمت چپ و راست یک زمان انتخاب کنید. این کار نوردهی را تغییر خواهد داد.
مرحله ۳
حالا بروی دکمه Render Setting در نوار منوی بالا کلیک کنید.
مرحله ۴
در اینجا میتوانید رزولوشن، ارتفاع، و پهنای تصویر خود را انتخاب کنید. برای این آموزش من ابعاد ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ با رزولوشن ۷۲dpi را انتخاب کردهام.
مرحله ۵
محل ذخیره فایل و همینطور نام فایل را مشخص کنید. در صورت تمایل میتوانید تیک Alpha Channel را هم بزنید.
مرحله ۶
بروی دکمه Effect کلیک کنید و گزینههای Global Illumination (روشنسازی سراسری) و همینطور Ambient Occlusion (انسداد محیطی) را انتخاب کنید و از منو خارج شوید.
مرحله ۷
با استفاده از کنترلهای سمت راست بالای صفحه نمایش، دیدی که میخواهید رندر بگیرید را انتخاب کنید. همینطور میتوانید در صورت تمایل با کلیک بروی آیکون Create Camera از نمای دید خود یک دوربین ایجاد کنید.
مرحله ۸
بروی دکمه Render کلیک کنید و منتظر باشید تا رندر تمام شود.
و بدین ترتیب مینی سیاره سه بعدی شما تکمیل شد! اگر دوست داشتید خواهشمندم نتایج خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید! همینطور میتوانید تصویری از آن را برای ادوبی فتوشاپ خروجی بگیرید تا آن را بیشتر ارتقا دهید یا اینکه از آن بعنوان بخشی از تصویر بزرگتر استفاده کنید. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.
در صورت تمایل میتوانید دوره آموزشی مدلسازی Low Poly مینی سیاره در سینمافوردی را تهیه کنید و روند ساخت این صحنه را با ویدیوهای آموزشی این دوره دنبال کنید.
دیدگاه خود را مطرح کنید