مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌ گرافیک و جلوه‌ های ویژه > جلوه های ویژه > ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، افترافکت و ۳ds Max
آموزش 3Ds Max آموزش افترافکت آموزش فتوشاپ جلوه های ویژه

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، افترافکت و ۳ds Max

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، افترافکت و ۳ds Max

سطح آموزش: متوسط

در آموزش ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، افترافکت و ۳ds Max ، با استفاده از تصویری ایستا ، صحنه تخریب یک کلبه توسط طوفان را یاد می‌گیرید.

به شما نشان خواهم داد که چطور انیمیشن‌های ثانویه همچون پارچه ی پاره شده، مخروبه، باد، غبار و غیره ایجاد کنید تا به حس صحنه بیافزایید. با استفاده از این تکنیک‌ها، قادر خواهید بود تا هر تصویر ایستایی را به یک صحنه واقعی زیبا تبدیل کنید.

۱. تنظیم تصویر در فتوشاپ

مرحله ۱

فتوشاپ را باز کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

فتوشاپ را باز کنید

مرحله ۲

من یک تصویر کلبه در فتوشاپ وارد کردم تا این افکت را نشان دهم. در صورت تمایل میتوانید از تصویر دیگری استفاده کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

تصویر را وارد کنید

مرحله ۳

از آنجاییکه بخش بالایی کلبه درهم میشکند، این بخش بالایی را در یک لایه جداگانه قرار دهید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

بخش مورد نظر را جدا کنید

مرحله ۴

با کمک ابزار Lasso ، بخش بالایی کلبه را همانطور که نشان داده شده انتخاب کنید و برش دهید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

ابزار Lasso

مرحله ۵

یک لایه جدید ایجاد کنید و نام آنرا به Outer Part تغییر دهید.بخش بریده شده ی بالا را بروی این لایه پیست کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

بخش خارجی

مرحله ۶

با پیروی از روشی مشابه، یک لایه جدید بسازید و آنرا به Inner Part تغییر نام دهید. در این لایه، یک بخش در هم شکسته ی داخلی ایجاد کنید. لازم است در این مرحله کمی روی کار براش بکشید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

بخش داخلی

مرحله ۷

حالا همه لایه‌ها را فعال کنید. همه چیز مثل قبل شده، اما حالا بخش بالایی کلبه و تصویر پس‌زمینه از هم جدا شده است. فایل را در فرمت PSD ذخیره کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

بخش داخلی

۲. ایجاد مخروبه‌های پروازکنان با استفاده از Particle Flow در تری دی مکس

مرحله ۱

نرم‌افزار ۳ds max را باز کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

تری دی مکس را باز کنید

مرحله ۲

برای ایجاد مخروبه‌های پروازکنان، به بخش Create بروید و در Shapes ، گزینه Line را انتخاب کنید و یک سری شکل تصادفی بسازید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

در پنل Create و در بخش Shapes ، گزینه Line را انتخاب کنید

مرحله ۳

وقتی که شکل‌ها ایجاد شد، همه ی تکه‌ها را انتخاب کنید و یک مدیفایر Extrude به آنها اعمال کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

مدیفایر Extrude

مرحله ۴

همه تکه ها را انتخاب کنید و سپس به منوی Group بروید و با انتخاب Group همه آنها را با هم گروه کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، افترافکت و 3ds Max

منوی Group

مرحله ۵

مخروبه‌های پروازکنان را با استفاده سیستم Particle Flow ایجاد کنید. با رفتن به بخش Create و در Particles ، و انتخاب Particle Flow Source ، یک سیستم PF Source (منبع پارتیکل) ایجاد کنید و پنجره ی Particle View را با زدن کلید ۶ روی صفحه کلید باز کنید.

با استفاده از اپراتور Shape Instance شکل را بازنویسی(overwrite) کنید. بروی None کلیک کنید و Group را از لیست انتخاب کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

پنجره ی Particle View

مرحله ۶

وارد اپراتور Shape Instance شوید و انتخاب Group Members را فعال کنید. مقدار درصد Scale را کاهش دهید. میبینید که حالا تکه‌ها کوچک شدند و بطور تصادفی پخش شده اند.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

اپراتور Shape Instance

مرحله ۷

به اپراتور Speed بروید. مقدار Speed را کاهش دهید و مقادیر Variation (دگرگونی) و Divergence (واگرایی) را همچون تصویر زیر افزایش دهید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

اپراتور Speed

مرحله ۸

به اپراتور Birth بروید و مقادیر Emit Start را به ۱۰۰- ، Emit Stop را به ۱۰۰ و Amount را به ۱۰۰ تغییر دهید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

اپراتور Birth

مرحله ۹

به اپراتور Spin بروید و مقدار Spin Rate را به ۳۶۰ و Variation را به ۲۰ تغییر دهید.

پنجره Render Setup (تنظیمات رندر) را باز کنید و سکانس انیمیشن را از فریم ۰ تا ۱۰۰ رندر بگیرید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

اپراتور Spin

۳. ساخت پارچه پاره شده در ۳ds Max

مرحله ۱

برنامه ۳ds Max را باز کنید. یک صفحه Plane در پنجره نمایش Perspective ایجاد کنید. مقدار Length Segs و Width Segs را بروی ۱۰۰ حفظ کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

نرم‌افزار ۳ds max را باز کنید

مرحله ۲

در حالیکه صفحه انتخاب شده، مدیفایر Cloth را به آن اعمال کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

مدیفایر Cloth

مرحله ۳

در مدیفایر Cloth ، بروی بخش Object Properties کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

بخش Object Properties (ویژگی‌های آبجکت)

مرحله ۴

در پنجره Object Properties ، صفحه را انتخاب کنید و دکمه ی رادیویی Cloth را انتخاب کنید. این کار صفحه را به پارچه تبدیل میکند. بروی OK کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

پنجره Object Properties

مرحله ۵

دسته ی مدیفایر Cloth را باز کنید. Group را انتخاب کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

انتخاب Group

مرحله ۶

در حالیکه رئوس سمت چپ بالا و سمت چپ پائین را انتخاب کردید، بروی دکمه Make Group کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

دکمه Make Group

مرحله ۷

در پنجره ی Make Group، نام گروه را به Hold Vertices تغییر دهید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

پنجره Make Group

مرحله ۸

در حالیکه گروه Hold Vertices انتخاب شده، بروی Preserve کلیک کنید./p>

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

گروه Hold Vertices

مرحله ۹

به بخش Forces بروید و Wind را انتخاب کنید تا یک نیروی باد در صحنه از چپ به راست اضافه کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

در بخش Forces ، گزینه Wind را انتخاب کنید

مرحله ۱۰

در مدیفایر Cloth ، بروی بخش Cloth Forces کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

Cloth Forces (نیروهای پارچه ای)

مرحله ۱۱

در پنجره Forces، بروی انتخاب wind کلیک کنید و سپس بروی دکمه فلش چپ به راست کلیک کنید تا نیروی باد را وارد شبیه سازی کنید. بروی OK کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

پنجره Forces

مرحله ۱۲

بروی دکمه Simulate کلیک کنید. شبیه‌سازی شروع میشود و میتوانید شبیه‌سازی پارچه را در پنجره ی نمایش viewport ببینید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

دکمه Simulate

مرحله ۱۳

برای ایجاد پارگی پارچه، از یک تکسچر سیاه و سفید بعنوان Opacity Map استفاده میکنم. میتوانید Opacity Map خودتان را در فتوشاپ ایجاد کنید. بخش سیاه ترانسپرنت و در عین حال بخش سفید غیرترانسپرنت خواهد بود.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

نگاشت سیاه و سفید (Opacity Map)

مرحله ۱۴

کلید M را بزنید تا ویرایشگر متریال (Material Editor) باز شود. در حالیکه یکی از نمونه های خالی را انتخاب کردید، بروی کانال Opacity کلیک کنید. این کار مرورگر نگاشت متریال Map Browser بروی آبجکت را باز میکند.

بروی Bitmap کلیک کنید و تصویر سیاه و سفید را انتخاب کنید. بروی OK کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

ویرایشگر متریال (Material Editor)

مرحله ۱۵

متریال را به پارچه اعمال کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

متریال را اعمال کنید.

مرحله ۱۶

شبیه سازی پارگی پارچه را تا ۱۰۰ فریم رندر بگیرید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

از شبیه سازی پارچه پاره شده رندر بگیرید

۴. ایجاد درهم شکنی در افترافکت

مرحله ۱

افترافکت را باز کنید

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

افترافکت را باز کنید

مرحله ۲

فایل Hut.PSD را در افترافکت بعنوان یک کامپوزیشن وارد کنید. این فایل با سه لایه همراه است: Outer Part (بخش بیرونی) ، Inner Part (بخش داخلی) و BG (تصویر پس‌زمینه).

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

Outer Part (بخش بیرونی) ، Inner Part (بخش داخلی) و BG (تصویر پس‌زمینه)

مرحله ۳

یک لایه سالید (solid) جدید ایجاد کنید و با رفتن به منوی effect ، سپس Noise & Grain و انتخاب Turbulent Noise ، یک افکت Turbulent Noise اعمال کنید. مقادیر Contrast (کنتراست) و Brightness (روشنی) همچون تصویر زیر تنظیم کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

افکت Turbulent Noise

مرحله ۴

در حالیکه لایه سالید (solid) انتخاب شده، به منوی Layer بروید و گزینه Pre-Compose را انتخاب کنید. لایه ی کامپوزیشن شده (pre-composed) را به Ramp تغییر نام دهید و انتخاب دوم را برگزینید و بروی OK کلیک کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

در منوی Layer گزینه Pre-Compose را انتخاب کنید

مرحله ۵

لایه Ramp را غیرفعال کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

لایه Ramp

مرحله ۶

در حالیکه لایه Outer Part را انتخاب کردید، به منوی Effects بروید و در بخش Simulation ، گزینه Shatter را انتخاب کنید و افکت را به لایه اعمال کنید.

نمای دید View را به حالت Rendered تغییر دهید. در صورتی که اسلایدر زمان را حرکت دهید، میبینید که بخش بیرونی کلبه در هم میشکند. اما لازم است کمی تغییرات روی آن انجام بدهید تا افکت مورد نظر را بدست آورید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

در منوی Effects و در Simulation ، گزینه Shatter را انتخاب کنید

مرحله ۷

منوی کشویی Force 1 و Force 2 را باز کنید و مقادیر پارامترهای نشان داده شده در تصویر زیر را تنظیم کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

Force 1 و Force 2

مرحله ۸

منوی کشویی Gradient را باز کنید، و کامپوزیشن Ramp را بعنوان Gradient Layer انتخاب کنید. مقدار Shatter Threshold از صفر تا ۱۰۰ و از فریمی که میخواهید افکت درهم‌شکنی شروع شود انیمیشن کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

Shatter Threshold (آستانه ی درهم‌شکنی)

مرحله ۹

پارچه پاره شده و مخروبه‌های ذرات را وارد کنید و لایه ها را در تایم لاین قرار بدهید تا آنها را کامپوزیت کنید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

پارچه پاره شده و مخروبه‌های ذرات را وارد کنید

مرحله ۱۰

یک لایه سالید (Solid) ایجاد کنید. افکت S_Clouds از پلاگین Genarts Sapphire را به لایه اعمال کنید. مقدار Shift Speed X را به ۶۰۰ تغییر دهید. این کار یک افکت طوفانی باد ایجاد میکند.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

افکت S_Clouds

مرحله ۱۱

یک لایه تنظیمی adjustment ایجاد کنید. افکت‌های S_Film Effect و Hue&Saturation را به لایه اعمال کنید. انتخاب Colorize را فعال کنید و مقدار Colorize Hue را به ۴۰ تغییر دهید. این کار افکت رنگ پریدگی روز طوفانی را ایجاد میکند.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

افکت S_Film Effect

مرحله ۱۲

بروی دکمه Play کلیک کنید و بدین ترتیب یک صحنه طوفانی با تکه های پروازکنان کلبه، آواره‌های چوبی مختلف، و پارچه ی پاره شده میبینید.

ساخت صحنه تخریب یک کلبه با فتوشاپ، 3ds Max و افترافکت

انیمیشن را پخش کنید

نتیجه گیری

دیدید که چطور میتوان تصویری ایستا از یک کلبه را برداشت و آن را در حالت تخریب توسط طوفان با استفاده از فتوشاپ، تری دی مکس و افترافکت نمایش داد. میتوانید با مقادیر مختلف پارامترها در افکت های مختلف بازی کنید تا ظاهر مورد دلخواه را بدست بیاورید.