مغزابزار > آموزش‌ > طراحی و تصویرسازی > آموزش فتوشاپ > چگونه یک ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ بسازید
آموزش فتوشاپ پس پردازش

چگونه یک ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ بسازید

ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ

چگونه یک ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ بسازید

سطح آموزش: مقدماتی

در این آموزش کمی با رنگ بنفش سرگرم می‌شوید و سپس یاد می‌گیرید که چگونه یک ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ بسازید.

چیزهایی که لازم دارید:

  • ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop، افینیتی فتو Affinity Photo، پیکسل‌ماتور Pixelmator و یا یه ویرایشگر تصویری دیگه (ما از فتوشاپ استفاده می‌کنیم)
  • ادوبی Camera Raw، لایت‌روم Lightroom، یا یه ویرایشگر تصویر پارامتری دیگه
  • یک تصویر برای ویرایش

ظاهر بنفش و طلایی غنی در فتوشاپ

این تصویری از وبسایت Unsplash هست که از اون استفاده خواهیم کرد

اگه می‌خواهید با تصویری همراه باشید که من استفاده می‌کنم، می‌تونید اونو اینجا دانلود کنید:

  • جنگل از سباستین اونرو از وبسایت Unsplash

تعادل رنگ و تفکیک رنگ

واضحتر بگم، فرایندی که در این آموزش توضیح داده می‌شه تفکیک رنگ نیست، بلکه تعادل رنگ خلاقانه هست. تفکیک رنگ یک روند سیاه و سفید هست که در اتاق تاریک متولد شده، که از رنگ‌های شیمیایی برای اضافه کردن رنگ به هایلایت‌ها و سایه های یک تصویر سیاه و سفید استفاده می‌شه. این آموزش یک عکس رنگی رو می‌گیره، از ابزار تفکیک رنگ در فرآیند توسعه خام دیجیتال استفاده می کنه، اما اکثرا (اگر نه همه) اطلاعات رنگ در تصویر رو حفظ می‌کنه.

برای نمایش بهتر، در این آموزش از این تکنیک بطور سنگینی استفاده می‌کنیم. تنها کمی بنفش سرد به سایه‌ها و یه درخشش طلایی به هایلایت‌ها اضافه می‌شه، با این وجود روش بسیار قدرتمند و سریعی برای دادن ظاهری یکدست به مجموعه‌ای از عکس‌هاست. تعادل رنگ هنر حساسیه، اما اگه ترکیب رنگی خوبی پیدا کردید حتی ممکنه این ظاهر و سبک رو امضای خودتون کنید. برای پرتره هم اونو امتحان کنید!

تصویرتون رو باز کنید.

اگه دارید روی تصویری با فرمت RAW کار می‌کنید، اونو بطور معمول می‌تونید از طریق نرم‌افزار Camera RAW در فتوشاپ بازکنید.

اگه دارید رو تصویر JPEG خودتون یا تصویری که در اختیارتون گذاشته شده (اون هم JPEG) کار می‌کنید، باید به File Open As برید.

open-as

File > Open As

JPEG خودتون رو انتخاب کنید و گزینه‌ای که در پایین Camera Raw وجود داره رو تغییر بدید.

open-as-raw

گزینه Open As در پایین Camera Raw رو تغییر بدید

می‌بینید که تصویرتون طوری باز می‌شه که گویا RAW گرفته شده، البته بدون اون اطلاعات افزوده.

اصلاحات معمولتون رو انجام بدید.

regular-adjustments۲

هر ویرایشی که معمولا می‌کنید رو انجام بدید

تصویرتون رو طبق معمول تصحیح کنید، مطمئن باشید که میزان نوردهی، تعادل رنگ، و کنتراست طبیعی و خنثی هست. تصحیح تصویرتون در شروع کار به شما اجازه می‌ده اونو به درستی ارزیابی کنید و برای مراحل بعدیتون برنامه‌ریزی کنید. برای این یکی من سایه‌ها Shadows رو یه کوچولو بیشتر کردم و کمی کنتراست اضافه کردم.

تعادل رنگ رو به سمت گرم جابجا کنید.

پس از تصحیح تصویرتون، لغزنده دما رو به سمت راست حرکت بدید تا زمانی که تصویرتون ظاهر بسیار گرمتری داشته باشه. این یه تنظیم سراسری هست: تعادل رنگ کلی تصویر رو تغییر می‌ده. در این مرحله به دلیل تغییر در تعادل رنگ تصویر، ممکنه تصویرتون کمی ناهنجار به‌نظر برسه ولی مشکلی نیست. در مرحله بعد کمی بنفش اضافه می‌کنیم تا بیشتر تفکیک ایجاد کنه.

مقدار گرمایی که اضافه می‌کنید به این بستگی داره که چقدر تصویری که باهاش شروع کردید سرد هست، اما باید تصویرتون هایلایت‌های طلایی داشته باشه. من درجه حرارت رو در نمونه تصویرمون تا ۶۰+ افزایش دادم.

به سایه‌ها تن رنگی بنفش بدید.

روی آیکون تفکیک رنگ برید:

split-tone-icon

از گزینه تفکیک رنگ در camera raw استفاده کنید

از کشوی سایه‌ها رنگ Hue بنفش تیره رو انتخاب کنید و لغزنده اشباع رنگ Saturationرو تا جایی بکشید که بنفش در تصویرتون آشکار بشه. رنگ بنفشی رو انتخاب کنید که شدیدتر و اشباع‌تر ازاون چیزی باشه که فکر می‌کنید ممکنه برای تصویر نهایی دوست داشته باشید.

در مثالمون من رنگ Hue رو ۲۶۹ و اشباع Saturation رو ۶۵ تنظیم کردم.

purple-shadows

برای سایه‌هاتون یه بنفش تیره انتخاب کنید

یادتون باشه که لازم نیست طبیعی به‌نظر برسه! یه ظاهر با سبک واستایل، اون چیزیه که ما دنبالشیم.

تعادل رنگ رو بطور دقیق تنظیم کنید.

حالا که رنگ بنفش رو در تصویرتون دارید، لغزنده کشویی تعادل Balance رو حرکت بدید و بطور کامل به سمت راست بکشید. رنگ بنفش زیباتون ناپدید می‌شه. سپس نوار لغزنده کشویی رو به آرامی به سمت چپ حرکت بدید تا رنگ سایه‌ها رو برگردونید. زمانی که تعادل رنگی رو پیدا کردید که براتون خوشایند بود، توقف کنید.

control-balance

زمانی که در ناحیه عمومی درستی از سطح بنفش بودید، لغزنده اشباع رنگ رو به سمت چپ بکشید و غلظت رنگ Saturation بنفش سایه‌ها رو کاهش بدید. به طور کلی ما رنگ رو با اشباع رنگ کمی مشاهده می‌کنیم، بنابراین زمانی که اشباع زیاد باشه تصویر کمی ناهنجار به نظر میرسه.

تنظیمات نهایی

به بخش تنظیمات پایه Basic برید، جایی که در اون کارتون رو شروع کردید (کاملا چپ) و تنظیمات نهایی رو انجام بدید.

final-adjustments

من ته‌رنگ Tintکل تصویر رو کمی به سمت بنفش افزایش دادم. همینطور اونو از طریق کشوی لغزنده Clarity واضحتر کردم و با Saturationاشباع رنگ رو کاهش و از طریق Vibranceغلظت رنگ‌های میانی midtones رو افزایش دادم.

تصویر نهایی

این هم از تصویرمون با تفکیک رنگ بنفش و طلایی:

split-toned-image

تصویر نهایی

ما تعادل رنگ رو به سمت گرم بردیم، به سایه‌ها رنگ بنفش دادیم، غلظت رنگ رو کنترل کردیم و سپس تغییرات نهایی رو اعمال کردیم. اگرچه تن رنگ طلایی و بنفش در تصویر غالب هست، با این وجود بعضی از رنگ‌های دیگه رو هم می‌بینید که حفظ شده: سبزهای باقیمانده، آبی‌ها و قهوه‌ای‌ها پیچیدگی غیرمنتظره‌ای اضافه می‌کنند.

چرا بنفش و طلایی؟

رنگ خیلی عالی برقراری ارتباط را ایجاد می کند و دیدن رنگ‌های خاص و یا ترکیب‌های رنگی می تونه در ما احساس خاصی ایجاد کنه بدون اینکه کامل آگاه باشیم که چرا اینگونه هست.

با وجود اینکه طلایی و زرد برای بعضی آزاردهنده محسوب می‌شه، به ذهن و خرد هم مرتبط می‌شه. وقتی بنفش و طلایی رو با هم در نظر بگیرید، مثل نمونه تفکیک رنگ خودمون، می‌تونید بگید این دو رنگ تعادل معرکه‌ای بین خرد و تخیل ایجاد می‌کنه.

همینطور در چاپ‌هایی از دهه ۱۹۵۰، ۶۰ و ۷۰ متداوله که تن رنگی بنفش و طلایی (یا برنزی) رو ببینید. فیلم عکاسی و چاپ بخصوص برای چاپ ارزان عالی نبوده: بعضی از رنگ‌ها رو بهتر از بقیه چاپ می‌کرده و یا تغییر کمی به سمت نمایش نه چندان درستی از جهان داشته. طرح رنگ بنفش و طلایی راهی برای برانگیخته کردن پالت بصری این زمان هست.

اگه روانشناسی رنگ چیزی نیست که بهش علاقه‌مند باشید پس می‌تونیم از یه روش دیگه‌ ببینیم که چرا این رنگ‌ها اینقدر خوب جواب می‌ده.

سایه‌ها در تصاویر طبیعتا رنگ‌های سردی هستند، بنابراین بنفش تیره این خواست رو براورده می‌کنه. به همین صورت، نور خورشید گرم هست و ما زرد و نارنجی و قرمز رو به اون نسبت می‌دیم. بدین خاطر، اگه تعادل مناسبی ایجاد کرده باشید، سایه‌ها در رنگ‌های سرد و های‌لایت‌ها در رنگ‌های گرم، باید همیشه خوشایند به‌نظر برسند. ممکنه برعکس این روش خوب کار نکنه!

reversed

استفاده از بنفش برای هایلایت‌ها و زرد برای سایه‌ها اونقدر تاثیرگزار نیست