مغزابزار > آموزش‌ > موشن‌‌گرافیک، جلوه‌‌های ویژه و سه‌بعدی > جلوه های ویژه > ساخت ابرهای خیالی با ۳ds Max و Afterburn و افترافکت
آموزش افترافکت آموزش تری دی مکس آموزش سه بعدی جلوه های ویژه

ساخت ابرهای خیالی با ۳ds Max و Afterburn و افترافکت

ساخت ابرهای خیالی با ۳ds Max و Afterburn و افترافکت

سطح آموزش: متوسط

در این آموزش ساخت ابرهای خیالی با ۳ds Max و Afterburn و افترافکت را با ایجاد یک کامپوزیت فانتزی باحال یاد می‌گیرید.

منابع آموزش

فایل زیر در طی تولید این آموزش استفاده شده است:

دانلود منابع

۱. طرح‌ریزی شات

مرحله ۱

ابتدا در مورد صحنه صحبت کنیم. من این شات را در حالی که روی بالکن خانه‌ام ایستادم بصورت دستی و با تیلت دوربین از پایین به سمت بالا گرفتم. از آنجاییکه در شات کمی تکان هست، لازم است که بعدا بروی صحنه ترکینگ انجام دهیم. اما در این مورد از آنجاییکه چرخش آنچنانی در شات نداریم و ابرها خیلی دورتر قرار میگیرند، ترکینگ دوبعدی بسیار کارآمدتر از ترکینگ سه‌بعدی خواهد بود.

ما ابرها را به همان صورت که در تصویر زیر نشان داده شده در یک الگوی دایره‌ای ایجاد خواهیم کرد. ما در نرم‌افزار ۳ds max به تعداد ۳ تا ۴ تا آبجکت torus (چنبره) ایجاد میکنیم و سپس افکت سیستم پارتیکلی AfterBurn را به آن اعمال میکنیم. پس شروع میکنیم.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn و افترافکت

۲. ایجاد ساختار ابرهای سه‌بعدی

مرحله ۱

یک چنبره Torus در پنجره نمایش viewport ایجاد کنید. (در بخش Create ، و در Standard Primitives ، و انتخاب Torus)

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲

برای قرار دادن ابرها به شکلی صحیح، لازم است که فوتیج واقعی را در پس‌زمینه قرار دهیم تا از آن بعنوان مرجع استفاده کنیم.

در حالیکه در نمای دید Perspective هستید، کلیدهای Alt و B را بزنید تا پنجره Viewport Configuration (تنظیمات نمایش) باز شود. دکمه ی رادیویی Use Files را برگزینید و انتخاب Animate Background (انیمیشن پس‌زمینه) و Match Rendering Output (تطبیق با خروجی رندر) را تیک بزنید و بروی دکمه Files کلیک کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۳

از آنجاییکه فوتیج واقعی ما یک توالی تصویر است، فایل اول (Sky_00000.jpg) را انتخاب کنید، انتخاب Sequence را تیک بزنید و بروی Open کلیک کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۴

نیاز به یک تائید دیگر است، فقط بروی OK کلیک کنید. حالا فوتیج واقعی را در پس‌زمینه پنجره نمایش viewport میبینید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۵

روی فریمی از تایم‌لاین قرار بگیرید که در آن بیشترین بخش از آسمان را در فوتیج واقعی میبینید. این کار کمک میکند که ابرهای سه بعدی را در محل درستی ایجاد کنیم. آبجکت Torus را کمی بالاتر از شبکه ببرید بطوریکه در هوا بصورت معلق قرار گیرد.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۶

کلید F10 را بزنید تا پنجره Render Setup (تنظیمات رندر) باز شود. ابعاد خروجی را بروی ۱۲۸۰ در ۷۲۰ تنظیم کنید، چون ابعاد فوتیج واقعی هم به همین صورت هست.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۷

کلیدهای Shift و F را بزنید تا یک باکس محدودکننده Safe Frame (حاشیه ایمنی فریم) ایجاد کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۸

کلیدهای Ctrl و C را بزنید تا یک دوربین جدید (Camera) ایجاد کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۹

برای الان توالی تصویر پس‌زمینه را غیرفعال کنید. در حالیکه آبجکت چنبره Torus انتخاب شده، مقدار ۲۵ را برای Radius 1 و مقدار ۵ را برای Radius 2 تنظیم کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۰

دکمه Auto Key را فعال کنید. به فریم ۳۰۰ در تایم‌لاین بروید و پارامتر Rotation را برای چنبره Torus از مقدار ۰ تا ۱۵۰- انیمیشن کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۱

کلید E را فشار دهید تا وارد حالت انتقال چرخش شده و سپس چنبره را ۱۸۰- درجه در راستای محور Z بچرخانید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۲

بعد از تنظیم کی‌فریم‌های انیمیشن، دکمه Auto Key را غیرفعال کنید. در حالیکه مش چنبره Torus انتخاب شده، به منوی Graph Editors بروید و Track View – Curve Editor را انتخاب کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

سراغ پارامترهای Rotation Transform و Rotation برای چنبره Torus بروید. میبینید که حالت‌ کی‌فریم (keyframe interpolation) برای کی‌فریم‌های انیمیشن شده بصورت منحنی تنظیم شده است. این مساله انیمیشنی از نوع ورود نرم (ease in) و خروج نرم (ease out) ایجاد میکند.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

برای فائق آمدن بر این مشکل، کی فریم‌های انیمیشن را انتخاب کنید و سپس بروی انتخاب Set Tangents to Linear (تنظیم بصورت مماس خطی) کلیک کنید (در تصویر زیر هایلایت شده) این کار منحنی خط مماس را راست میکند و بدین ترتیب مشکل ورود نرم (ease in) و خروج نرم (ease out) حل میشود.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

۳. ایجاد تنظیمات برای جریان پارتیکلی

مرحله ۱

حال با استفاده از یک سیستم جریان ذرات ، ابرها را ایجاد میکنیم. با رفتن به بخش Create ، در Particles ، گزینه Particle Flow Source را انتخاب کنید تا یک سیستم PF Source (منبع جریان پارتیکلی) ایجاد کنید و با فشردن کلید ۶ بروی صفحه کلید ، پنجره Particle View را باز کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲

اپراتورهای Speed (سرعت) ، Rotation (چرخش) و Shape (شکل) را از بخش event پاک کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۳

یک اپراتور Position Object اضافه کنید تا جایگزین آیکون اپراتور Position شود.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۴

به اپراتور Birth بروید و مقدار Emit Start و Emit Stop را بروی ۰ تنظیم کنید. مقدار Amount را بروی ۲۰۰ قرار دهید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۵

به اپراتور Position Object بروید و Torus را به لیست Emitter Objects اضافه کنید. گزینه‌های Lock on Emitter و Animated Shape را فعال کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

۴. اعمال Afterburn به سیستم پارتیکلی

مرحله ۱

کلید ۸ را بزنید تا پنجره Environments and Effects (محیط ها و افکت‌ها) را باز کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲

بروی دکمه Add کلیک کنید و یک افکت اتمسفری AfterBurn اضافه کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۳

بروی آیکون دست Pick Particles کلیک کنید و PF Source را به فهرست اضافه کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۴

در حالیکه چنبره Torus انتخاب شده، بروی آن کلیک راست را بزنید و Object Properties (تنظیمات آبجکت) را باز کنید و انتخاب Renderable (قابلیت رندر) را غیرفعال کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۵

بروی دکمه Show in Viewport کلیک کنید تا پارتیکل‌های AfterBurn را در پنجره viewport ببینید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۶

حال وقت آن رسیده که نور به صحنه اضافه کنیم. در بخش Lights و در Standard ، گزینه Omni را انتخاب کنید و یک نور omni به صحنه اضافه کنید. انتخاب AB Shadow Map را بعنوان نوع سایه برگزینید. اندکی شدت نور را افزایش دهید و رنگ آنرا بصورت نارنجی کم رنگ قرار دهید. مقدار کیفیت Super Sampling را بروی star 5 و با مقدار ۱ برای Quality تنظیم کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۷

فریم را رندر بگیرید. همانطور که میبینید، هیچ تغییری حاصل نمیشود، تا اینکه تغییراتی در پارامترهای AfterBurn ایجاد کنیم.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۸

ابتدا نور Omni را به فهرست Source Lights (نورهای منبع) برای AfterBurn اضافه کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۹

گزینه‌های Shadow Cast (سایه افکندن) ، Shadow Receive (دریافت سایه) و Self Shadow (سایه خود آبجکت) را انتخاب کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۰

حالا دوباره از صحنه رندر بگیرید و تغییر چشمگیری را در نتیجه حاصل مشاهده خواهید کرد.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۱

نور Omni را کپی کنید و آنرا در بالای آبجکت چنبره قرار دهید. با مقدار Position و پارامترهای نور omni بازی کنید تا نتیجه دلخواه را کسب کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۲

رنگ Ambient Color را بروی یک خاکستری تیره تنظیم کنید و رنگ Color 1 را روی آبی فیروزه‌ای قرار دهید. این کار تاریکی ابر را کاهش میدهد.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۳

مقدار پارامتر Noise Size را اندکی افزایش دهید (تا مقدار ۲۵) و برای بخش Type ، انتخاب Smoke را برگزینید. این کار بطور چشمگیری نتیجه حاصله را تغییر میدهد.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۴

همیشه با تنظیمات نور و محل قرارگیری آنها بازی کنید. با این کار میتوانید حالت‌های مختلفی به صحنه اضافه کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۵

حالا یک کپی از آبجکت Torus بسازید و اندکی آنرا بزرگ (scale) کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۶

یک کپی دیگر از PF Source و Event ایجاد کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۷

آبجکت چنبره (Torus002) را بعنوان Emitter Object در event دوم انتخاب کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۸

صحنه را دوباره رندر بگیرید و میبینید تکه ابرها خیلی پراکنده هستند. دلیل آن این است که چنبره دوم بزرگتر از اولی است و تنظیمات پیش‌فرض مشابهی با اولی برای AfterBurn دارد. لازم است که تنظیمات پریست دیگری برای AfterBurn به چنبره دوم اعمال کنیم.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۱۹

اول از همه، PF Source 002 را از تنظیمات پیش‌فرض برای AfterBurn اولی پاک کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۰

حال یک پریست دیگری از AfterBurn ایجاد کرده و PF Source 002 و نورهای دومی را اضافه کنید. همینطور بروی آیکون Show in Viewport کلیک کنید تا پارتیکل‌های AfterBurn را در پنجره نمایش viewport ببینید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۱

انتخاب‌های Shadow Cast و Shadow Receive و Self Shadow را تیک بزنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۲

مقدار Sph. Radius را تا ۳۰ افزایش دهید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۳

اندکی مقدار Noise Size را افزایش دهید و انتخاب Type را به Smoke تغییر دهید. مجددا این کار بطور چشمگیری نتیجه حاصل را تغییر میدهد.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۴

فرآیند مراحل ۱۵ تا ۲۳ را دوباره تکرار کنید. با این کار در واقع یک ابر چنبره دیگر اضافه میکنیم.

وقتی این کار انجام شد، صحنه را دوباره رندر بگیرید و چیزی مشابه با این تصویر را ملاحظه میکنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۵

تمامی آبجکت‌های چنبره تا حالا انیمیشن شدند. پس حالا صحنه کامل را برای ۳۰۰ فریم رندر میگیریم. اما قبل از آن، به بخش Render Setup بروید و در بخش Renderer ، گزینه Catmull-Rom را بعنوان فیلتر ضد نویز (Antialiasing Filter) انتخاب کنید و Enable Super Sampler را تیک بزنید و از منوی زیر آن Max 2.5 Star را برگزینید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲۶

صحنه را در ابعاد ۱۲۸۰ در ۷۲۰ و برای ۳۰۰ فریم رندر بگیرید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

۵. کامپوزیت مقدماتی در افترافکت

مرحله ۱

فوتیج واقعی را وارد برنامه افترافکت کنید. بروی دکمه Track Motion کلیک کنید و گزینه‌های Position و Rotation را فعال کنید. این کار دو ردیاب ترکینگ به صحنه اضافه میکند. این ردیاب‌های ترکینگ را همانطور که در تصویر نشان داده شده است در روشن‌ترین نقاط قرار دهید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۲

در بخش Analyze بروی دکمه Play کلیک کنید تا ببینید که ردیاب‌های ترکینگ صحنه را دنبال میکنند یا خیر. بعد از چند ثانیه، میبینید که ردیاب‌ها خیلی خوب نقاط ترکینگ را دنبال میکنند.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۳

یک لایه Null جدید ایجاد کنید (به منوی Layer بروید و در New ، گزینه Null Object را برگزینید)

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۴

بروی دکمه Edit Target کلیک کنید و لایه ی Null 1 را بعنوان دریافت کننده‌ی اطلاعات ترکینگ انتخاب کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۵

با کمک ابزار Pen ، یک ماسک در ناحیه آسمان بروی لایه فوتیج واقعی بکشید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۶

فوتیج رندر شده ابر را بروی تایم لاین بیاورید و آنرا زیر تمامی دیگر لایه‌ها قرار دهید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۷

مقداری feather به ماسک اضافه کنید تا کناره‌های آسمان در ماسک با ابرها ادغام شود.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

مرحله ۸

یک افکت Color Balance اعمال کنید و تلاش کنید تا رنگ را تنظیم کنید. برای ایجاد پرتوهای نور میتوانید افکت CC Light Rays را اعمال کنید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

جمع‌بندی

نتیجه نهایی بصورت زیر است. میتوانید با تنظیمات و پارامترهای افکت کار کنید تا نتیجه متفاوتی بدست بیاورید. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. دیدگاه و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ساخت ابرهای خیالی با 3ds Max و Afterburn

به این مطلب امتیاز دهید
در حال ارسال
امتیاز کاربران
۵ (۳ نفر)