ایجاد یک زمین براق با لایههای ۳D فتوشاپ
سطح آموزش: متوسط
منابع آموزش
شما به فایلهای زیر برای انجام این آموزش نیاز خواهید داشت. لطفا قبل از اینکه شروع کنید آنها را دانلود کنید.
دانلود منابع استفاده شده در این آموزشدر آموزش ایجاد یک زمین براق با لایههای ۳D فتوشاپ به شما نشان خواهم داد که چطور تصویر یک سیاره براق را با استفاده از امکانات سهبعدی فتوشاپ ایجاد کنید. طی مسیر، اطلاعات پایه در مورد لایههای ۳d و نگاشتهای تکسچر را پوشش خواهیم داد. پس شروع میکنیم!
مرحله ۱
یک سند جدید با ابعاد ۱۰۰۰ پیکسل پهنا و ۵۰۰ پیکسل ارتفاع با رزولوشن ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ ایجاد کنید و نام آنرا Home قرار دهید.
مرحله ۲
ما برای سیارهی خودمان از چند تکسچر استفاده میکنیم. میتوانید تکسچر diffuse (انتشار) را که تصویری با عنوان “color map” در فایلهای تمرینی است را بردارید و آنرا بعنوان لایهای جدید در سند خود قرار دهید. این لایه را به Earth تغییر نام دهید.
مرحله ۳
حال به منوی ۳D بروید و در New Mesh From Layer و در Mesh Presets ، گزینه Sphere (کره) را انتخاب کنید. این کار لایه را حول یک کره نگاشت میکند و این لایه اصلی ما برای تصویرسازی کره خواهد بود.
مرحله ۴
لایهی Earth حالا یک لایه سهبعدی است و در پنل لایهها یک آیکون مکعب نیز دیده میشود. در فتوشاپ میتوانید با یک مدل سه بعدی در یک لایه سه بعدی کار کنید. میتوانید مدل را بچرخانید و جابجا کنید یا موقعیت دوربین را در فضای سهبعدی با استفاده از ابزار ۳D موجود در مجموعه ابزار تغییر دهید.
مرحله ۵
ابزار ۳D Rotation را بردارید، بروی صفحه کلیک کنید، نگه دارید و بکشید تا کره را بچرخانید و هر طور که میخواهید آنرا تنظیم کنید. نگه داشتن کلیدهای Alt یا Shift محور چرخش را محدود میکند.
مرحله ۶
در حال حاضر لبههای کره نویزدار به نظر میرسد. اول میخواهیم این مساله را برطرف کنیم. به پنل Layers بروید و بروی آیکون مکعب کوچک در لایه Earth کلیک دوبل کنید تا پنل ۳D را باز کنید. در اینجا میتوانید تغییرات متعددی به لایه سه بعدی اعمال کنید. مطمئن شوید که Scene در لیست انتخاب شده و بخش Anti-Alias (ضدنویز) بروی Best (بهترین حالت) تنظیم شده است. این کار لبهها را درست میکند.
مرحله ۷
حالا بروی باکس رنگی بخش Global Ambient Color (رنگ سراسری محیطی) کلیک کنید و رنگ را بصورت G:100 ، R:100 و B:100 تنظیم کنید و بروی OK کلیک کنید. این کار رنگ محیطی را به رنگی روشنتر تغییر میدهد.
مرحله ۸
حالا یک نگاشت برجسته Bump map به سیاره خودمان اضافه میکنیم. ابتدا تصویر bump map را از فایلهایی که دانلود کردید پیدا کنید. حالا به پنل ۳D بروید. به زیردسته Sphere Material بروید و بروی دکمه Edit Bump Texture (ویرایش تکسچر برجسته) کلیک کنید و تکسچر را لود کنید. تصویر earthbump1k.jpg یک فایل سیاه و سفید است و نواحی روشنتر در این تصویر روی کره سه بعدی ما برجسته خواهند شد. ما همینطور میخواهیم سیارهی ما براق باشد، پس مقدار Glossiness (براقیت) را بروی %۱۰۰ قرار دهید.
مرحله ۹
در پنل ۳D میبینید که سه تا نور وجود دارد. اینها نور پیشفرض صحنه فتوشاپ هستند. حالا نوع، رنگ و موقعیت آنها را تغییر میدهیم. ابتدا نور Infinite Light 1 را انتخاب کنید و رنگ آنرا بصورت R:150 و G:150 و B:150 تغییر دهید. حالا Infinite Light 2 را انتخاب کنید و نوع آنرا به Point (نقطهای) تغییر دهید تا بتوانیم موقعیت آنرا تغییر دهیم. رنگ آنرا به G:180 ، R:180 و B:180 تغییر دهید.
میتوانید موقعیت نور را در فضای سهبعدی با استفاده از ابزار Slide The Light و ابزار Drag The Light در مجموعه ابزار ۳D تغییر دهید. موقعیت افکت براقیت را بروی کره با استفاده از این ابزار مشخص کنید. حالا لایه Infinite Light 3 را انتخاب کنید، نوع آنرا به Point تغییر دهید و رنگ آنرا بروی G:130 ، R:130 و B:130 تنظیم کنید.
مرحله ۱۰
Inifnite Light 3 یک جایی زیر کره قرار گرفته است. از آنجاییکه میخواهیم کره را روی یک سطح قرار دهیم و بعدا یک سایه drop shadow به آن اضافه کنیم، هیچ نوری زیر کره نمیخواهیم. پس نور را با استفاده از ابزار Slide و Drag در بالای کره قرار دهید.
مرحله ۱۱
حالا ابرها را حول سیاره ایجاد میکنیم. به پنل Layers بروید، لایه Earth را تکثیر کنید و نام آنرا Clouds بگذارید. پنل تنظیمات ۳D Properties را برای لایه Clouds باز کنید. در فهرست بالادسته Sphere_Material را انتخاب کنید. بروی دکمه Edit the Diffuse Texture (ویرایش تکسچر انتشار) کلیک کنید و Remove Texture را انتخاب کنید. این کار نگاشت تکسچر موجود را حذف میکند و رنگ Diffuse مشخص میکند که چطور به نظر برسد. رنگ Diffuse را به سفید تغییر دهید.
بروی دکمه Edit the Bump Texture کلیک کنید و Remove Texture را بزنید تا نگاشت برجستگی bump map را حذف کنید. حالا یک کره سفید داریم. ما از یک نگاشت تکسچر دیگری برای ابرها استفاده میکنیم. در واقع ما از رنگ سفید برای رنگ diffuse ابرها و از این نگاشت تکسچر برای نگاشت شفافیت (opacity) آن استفاده میکنیم. میتوانید تصویر ترانسپرنت (شفاف) ابرها “Cloud Transparency” را از فایلهای دانلودی استفاده کنید. بروی دکمه Edit the Opacity Texture کلیک کنید و Load Texture را انتخاب کنید. فایل earthcloudmaptrans.jpg را پیدا کنید.
تکسچر opacity برخی از بخشهای کره را مخفی کرده است، اما مشخصا این کار را بروی بخش های نادرستی انجام داده است. بروی دکمه Edit the Opacity Texture دوباره کلیک کنید و این بار Open Texture را انتخاب کنید. این کار تکسچر را در یک پنجره سند جدید باز خواهد کرد. به منوی Image بروید و در Adjustments ، گزینه Invert را انتخاب کنید. سند را ذخیره کنید و ببندید. به سند Home.PSD برگردید، میبینید که نگاشت opacity بروز شده است.
در این حالت هوا به نظر خیلی ابری است، چون از طریق نواحی ترانسپرنت میتوانیم ابرهایی را که در طرف دیگر هستند را هم ببینیم. اعمال متریال بصورت یکطرفه مشکل را حل خواهد کرد. تیک Two Sided را بردارید. برای اینکه ابرها را کمی سفیدتر کنید، رنگ Ambient (محیطی) و Specular (آینهای) را به سفید تغییر دهید. میتوانید ابزار ۳D Rotate را از مجموعه ابزار بردارید و در صورت تمایل گردش ابرها را تنظیم کنید.
مرحله ۱۲
برای اینکه ابرها کمی برجستهتر شوند، رنگ هر سه نور را به سفید تغییر دهید.
مرحله ۱۳
یک استایل لایه سایه Drop Shadow به لایه ابر اعمال کنید و از این تنظیمات استفاده کنید: حالت ترکیبی Blend Mode را به Multiply تغییر دهید، رنگ Color را روی سیاه تنظیم کنید، مقدار Opacity را روی %۷۵ ، Distance (فاصله) را روی ۱px و Size (سایز) را روی ۳px قرار دهید.
مرحله ۱۴
حالا سیاره ما تکمیل شد. از آنجاییکه که میخواهیم دو لایه سه بعدی را با هم ادغام کنیم، قبل از اینکه ادامه دهیم، این آخرین شانس شما برای تغییر چرخش زمین و ابرهاست. یک خط راهنمای افقی و یک خط راهنمای عمودی بکشید و آنها را در مرکز زمین چفت کنید. به پنل Layers بروید، هر دو لایه Earth و Clouds را انتخاب کنید، و با رفتن به منوی Layer و انتخاب Merge Layers آنها را با هم یکی کنید. نام لایه ادغام شده را Earth بگذارید.
حالا ابزار Elliptical Marque (کادر بیضوی) را بردارید، کلید Alt و Shift را نگه دارید و یک انتخاب دایرهای از مرکز زمین و در جایی که دو خط راهنما با هم تقاطع دارند ایجاد کنید. انتخابی همچون تصویر زیر ایجاد کنید، که تقریبا ۱ پیکسل کوچکتر از زمین است. به منوی Select بروید و Invert را بزنید و Delete را بزنید تا آن بخش انتخابی پاک شود. این کار سایهی drop shadow روی ابرها را پاک میکند و لبهها را هموارتر میکند. کلیدهای Command یا Ctrl و D را بزنید تا انتخاب را بردارید.
مرحله ۱۵
از ابزار Move استفاده کنید تا زمین را بالا ببرید و برای سایه و بازتاب فضا ایجاد کنید. یک استایل لایه Inner Shadow (سایه داخلی) با استفاده از این تنظیمات اعمال کنید: حالت ترکیبی را بروی Mutiply ، رنگ را روی سیاه ، مقدار Opacity را روی %۱۰۰ ، زاویه Angle را روی ۹۰- درجه، فاصله Distance را روی ۲۵px و سایز Size را روی ۴۶px تنظیم کنید. این کار بخش پایینی را تیرهتر میکند.
مرحله ۱۶
یک لایه جدید با نام Shadow در بالای لایه Background ایجاد کنید. ابزار Elliptical Marquee (کادر بیضوی) را بردارید و انتخابی همچون تصویر نشان داده شده در زیر ایجاد کنید. ناحیه انتخابی را با سیاه پر کنید و انتخاب را بردارید. به منوی Filter بروید و در Blur ، گزینه Gaussian Blur را بزنید و افکتی با شعاع (Radius) مقدار ۷px اعمال کنید. به منوی Filter بروید و در Blur ، گزینه Motion Blur را انتخاب کنید، مقدار زاویه Angle را روی ۰ و مقدار Distance را روی ۱۵۰px تنظیم کنید و Apply را بزنید.
مرحله ۱۷
لایه Shadow را تکثیر کنید. کلیدهای Command یا Ctrl و T را بزنید، هر دو مقدار اسکیل Vertical (عمودی) و Horizontal (افقی) را روی %۶۰ تنظیم کنید و Apply را بزنید. این یک سایه تیرهتر ایجاد خواهد کرد بطوریکه گویی زمین به سطح زیر برخورد میکند.
مرحله ۱۸
به لایه Earth در پنل Layers بروید، آنرا تکثیر کنید و نام آنرا بروی Reflection قرار دهید. استایل لایه Inner Shadow را با کشیدن افکتها به آیکون سطل آشغال حذف کنید. به منوی Edit بروید و در Transform ، گزینه Flip Vertical را بزنید تا تصویر را وارونه کنید. لایه Reflection را زیر لایه Shadow ببرید و همانطور که نشان داده شده آنرا تغییر موقعیت دهید.
مرحله ۱۹
به پنل Layers بروید و یک ماسک لایه به لایهی Reflection اضافه کنید. ابزار Gradient را بردارید، انتخاب کننده گرادینت را باز کنید و گرادینت سیاه تا سفید را انتخاب کنید. یک گرادینت روی ماسک لایه همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده بکشید. این باعث میشود که بازتاب فید شود.
جمعبندی
در پنل Layers بروی تصویر بندانگشتی لایه Reflection کلیک کنید تا خود لایه را انتخاب کنید. به منوی Filter بروید و در Blur ، گزینه Gaussian Blur را انتخاب کنید و یک افکت با شعاع Radius مقدار ۲ پیکسل اعمال کنید. مقدار Opacity را برای لایه روی %۷۵ قرار دهید. ابزار Gradient را بردارید و لایه Background را با یک گرادینت آبی روشن تا سفید پر کنید.
خب همین بود! امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید و چیز جدید درباره ممکنهای سه بعدی فتوشاپ یاد گرفته باشید!
دیدگاه خود را مطرح کنید